این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۴۵-۶۶
عنوان فارسی
بررسی عوامل مؤثر بر ارتباط میان بستهبندی سبز با وابستگی برند سبز
چکیده فارسی مقاله
امروزه شرکتها به منظور ارضای نیازهای مشتریان و عمل به مسئولیت اجتماعی، توجه به محیطزیست را در فعالیتهای خود جای دادهاند. در این میان، اهمیت بستهبندی سبز و نقش آن به عنوان ابزاری جدید جهت برقراری ارتباط با مصرفکننده، به طور فزایندهای مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، برطرف نمودن شکاف پژوهشی در زمینه رابطه میان بستهبندی سبز و وابستگی برندسبز با نقش میانجی اعتمادسبز، نگرش برندسبز و تصویر برندسبز است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. گردآوری دادهها توسط پرسشنامه انجام گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان و پایایی آن، توسط آلفای کرونباخ تایید شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه مشتریان فروشگاههای زنجیرهای شهروند در شهر تهران بوده و با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 384 نفر محاسبه شد. جهت انتخاب فروشگاهها، از روش نمونهگیری خوشهای دردسترس استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها، با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS صورت گرفت. یافتهها نشان میدهد بستهبندی سبز هم به طور مستقیم و هم با نقش میانجی نگرش برندسبز و تصویر برندسبز، بر وابستگی برندسبز تاثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین مولفههای بستهبندی سبز شامل حفاظت از محیطزیست، امنیت، مفهوم طراحی و راحتی، با نقش میانجی اعتماد سبز بر وابستگی برندسبز تاثیر مثبت و معنادار دارند. تاثیر شناسایی محیطزیست در بستهبندی سبز با نقش میانجی اعتماد سبز بر وابستگی برندسبز تایید نشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بسته بندی سبز، وابستگی برند سبز، اعتماد سبز، نگرش برند سبز، تصویر برند سبز،
عنوان انگلیسی
The Relationship between Green Packaging and Green Brand Attachment with the Mediating Roles of Green Trust, Green Brand Attitude, and Green Brand Image
چکیده انگلیسی مقاله
Today, companies are focusing on the environment in order to meet customer needs and fulfill social responsibility. Meanwhile, the importance of green packaging and its role as a new tool for communicating with consumers has become increasingly important. The purpose of this study is to eliminate the research gap in the relationship between green packaging and green brand attachment with the mediating role of green trust, green brand attitude and green brand image. This study is categorized as applied and descriptive. Data collection was done by a questionnaire. The content validity was estimated by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. The statistical population included customers of Shahrvand chain stores in Tehran and the sample size was calculated 384 people using Cochran's formula. In order to select stores, the available cluster sampling method was used. Data analysis was performed using the structural equation modeling method in PLS software. The findings show that green packaging, both directly and through the mediating role of green brand attitude and green brand image, has a positive and significant effect on green brand attachment. Also, the dimensions of green packaging, including environmental protection, safety, design concept and convenience, with the mediating role of green trust, have a positive and significant impact on green brand attachment. The effect of environmental identification in green packaging with the mediating role of green trust on green brand attachment was not confirmed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بسته بندی سبز, وابستگی برند سبز, اعتماد سبز, نگرش برند سبز, تصویر برند سبز
نویسندگان مقاله
ایوب دارایی |
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، دانشکده مدیریت و حسابداری، کرج، ایران
مهسا اکبری |
ارشناسی ارشد مدیریت کسب وکار،واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ، ایران
زهره موسوی کاشی |
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، دانشکده مدیریت و حسابداری، کرج، ایران
نشانی اینترنتی
https://nmrj.ui.ac.ir/article_26171_fb287c32de26a6edb52a61e780839ee7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات