این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۷۴-۱۴۷
عنوان فارسی
تأثیر دینداری مصرفکننده بر قصد خرید کالای قاچاق به واسطه ابعاد اخلاقی
چکیده فارسی مقاله
هدف: نقش دین به عنوان مقدمه ای برای درک ریسک و قدرت اخلاقی ، هنگام خرید محصولات حساس مانند کالای قاچاق در تحقیقات داخلی نادیده گرفته شده است. لذا این مطالعه با هدف نشان دادن چگونگی درک ریسک و قدرت اخلاقی و تاثیر دینداری مصرفکننده در هنگام خرید محصولات قاچاق انجام شده است. . بنابراین تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد.روش پژوهش: برای آزمایش مدل مفهومی، ساختارهای موردعلاقه با استفاده از یک نظرسنجی آنلاین برای پنل پاسخدهندگان مطرح شد. نمونه پژوهش 439 نفراز کسانی بودند که حداقل یکبار سابقه خرید کالای قاچاق را داشتند که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند . در نهایت با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرار گرفت.یافتهها: نتایج فرضیههای پژوهش نشان میدهد، دینداری ذاتی و بیرونی اجتماعی مصرفکننده ارتباط معناداری با ریسک اجتماعی و خطر روانشناختی درکشده آنها دارد. در حالیکه دینداری بیرونی شخص مصرفکننده ارتباطی با این دو مقوله ندارد. همچنین نتایج نشان میدهد دینداری (ذاتی، بیرونیاجتماعی، بیرونی شخصی) تأثیر مستقیمی روی شجاعت اخلاقی و مالکیت اخلاقی مصرفکننده دارد، درحالیکه تأثیری بر کارایی اخلاقی ندارد. بهعلاوه مشخص شد مصرفکننده هنگام خرید کالای قاچاق به صورت ممنوع، ریسک اجتماعی و خطر روانشناختی بیشتری نسبت به خرید کالای قاچاق به صورت مجاز مشروط احساس میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دینداری مصرف کننده، ریسک درک شده، کالای قاچاق، ابعاداخلاقی، قصد خرید،
عنوان انگلیسی
The effect of consumer religiosity on the intention to buy smuggled goods due to moral dimensions
چکیده انگلیسی مقاله
Aim: The role of religion as an introduction to understanding risk and moral power when buying sensitive products such as smuggled goods has been overlooked in domestic research. Therefore, this study was conducted to demonstrate how to understand the risk and moral power and the impact of consumer religiosity when buying smuggled products. . Therefore, the research is applied in terms of purpose and descriptive and survey type in terms of how to collect information.Methodology: To test the conceptual model, interest structures were proposed using an online survey for the respondent’s panel. The research sample consisted of 439 people who had at least once a history of purchasing smuggled goods who were selected by available sampling. Finally, the research hypotheses were tested using structural equation modeling.Results: The results of research hypotheses show that the intrinsic and external social religiosity of the consumer has a significant relationship with social risk and their perceived psychological risk. While the external religiosity of the consumer has nothing to do with these two categories. The results also show that religiosity (intrinsic, social, external, personal) has a direct effect on the moral courage and moral ownership of the consumer, while it has no effect on moral efficiency. In addition, it was found that the consumer feels more social risk and psychological risk when buying smuggled goods prohibited than buying legal smuggled goods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دینداری مصرف کننده, ریسک درک شده, کالای قاچاق, ابعاداخلاقی, قصد خرید
نویسندگان مقاله
محسن مطیعی |
استادیار گروه مدیریت تکنولوژی و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
امیر محمد خانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی، گرایش کیفیت و بهره وری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://nmrj.ui.ac.ir/article_26096_cb63b54d36f7dfacf5f701cfc02922da.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات