این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۴۵-۶۸
عنوان فارسی
مدل تبیین رقابتپذیری گردشگری شهرهای توریستی در ایران
چکیده فارسی مقاله
رقابتپذیری یکی از مؤلفههای اساسی توسعه گردشگری شهرها است که میتواند به توسعه عمومی گردشگری کشور نیز منجر شود. هدف این پژوهش تبیین مدلی برای رقابتپذیری گردشگری شهرهای توریستی در ایران است. بدین منظور ابتدا مدل مفهومی اولیه پژوهش با بررسی ادبیات تدوین شد. سپس از پرسشنامه مورد تأیید خبرگان استفاده شده و مدل مفهومی پژوهش با نظرات راهنمایان گردشگری مجرب در خصوص 184 شهر مورد آزمون قرار گرفت. آزمون مدل مفهومی پژوهش با روش تحلیل مسیر مبتنی بر PLS و با استفاده از نرمافزار Smart-PLS انجام پذیرفت. به منظور تحلیل یافتههای پژوهش، اعتبارسنجی مدل اندازهگیری، مدل ساختاری و مدل کلی پژوهش انجام گرفت و مدل روابط ساختاری بومی شده شهرهای توریستی ایران تدوین شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدیریت مقصد بیشترین تأثیر را بر رقابتپذیری گردشگری شهرهای توریستی ایران داشته است. سایر عوامل تأثیرگذار به ترتیب عبارت از خدمات گردشگری، عوامل و شرایط حمایتی، شرایط تقاضا، منابع و جاذبه های اصلی و زیرساختها بودهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رقابتپذیری، گردشگری، توسعه، شهر و قابلیت رشد،
عنوان انگلیسی
Explanation Model of Tourism Competitiveness in Iran Touristic Cities
چکیده انگلیسی مقاله
Competitiveness is one of the basic components of tourism development in cities that can also lead to the general development of tourism in the country. The purpose of this study is to explain a model for tourism competitiveness in Iranian touristic cities. For this purpose, the initial conceptual model of the research was developed by reviewing the literature. Then, a questionnaire approved by experts was used and the conceptual model of the research was tested with the opinions of experienced tour guides in 184 cities. The conceptual model of the research was tested by PLS-based path analysis method using Smart-PLS software. In order to analyze the research findings, the validation of the measurement model, structural model and general research model was performed and the model of localized structural relationships of Iranian touristic cities was developed. Findings indicated that destination management has had the greatest impact on tourism competitiveness of tourist cities in Iran. Other influencing factors were tourism services, supporting factors and conditions, demand conditions, main resources and attractions, and infrastructures, respectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رقابتپذیری, گردشگری, توسعه, شهر و قابلیت رشد
نویسندگان مقاله
حامد خانزاده |
دانشجوی دکتری گروه مدیریت، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایرانن
فرجاله رهنورد |
دانشیار گروه مدیریت، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
ناصر بامداد |
پژوهشگر علمی گروه مدیریت، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
سید مجتبی محمود زاده |
استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://nmrj.ui.ac.ir/article_25733_97bd1b3160e76ff75d3530ffe0548847.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات