این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۲۷-۴۴

عنوان فارسی حضور برون‌دادهای پژوهشی حوزۀ بازاریابی عصبی در رسانه‌های‌ اجتماعی: مطالعۀ آلتمتریک
چکیده فارسی مقاله هدف: مطالعه حاضر با هدف مطالعه میزان حضور بروندادهای پژوهشی حوزه بازاریابی عصبی در رسانه‌های اجتماعی صورت گرفته است.روش پژوهش: پژوهش حاضر نوعی مطالعه توصیفی است که با استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی و آلتمتریکس انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 482 مقاله پژوهشی، مقاله مروری، یاداشت سردبیر، نامه به سردبیر و فصل کتاب است که طی سال-های مختلف در حوزه بازاریابی عصبی منتشر و در پایگاه استنادی وب‌آو‌ساینس نمایه شده است. داده‌های پژوهش از پایگاه‌های وب‌آو‌ساینس و آلتمتریک اکسپلورر استخراج و سپس با استفاده از نرم‌افزارهای اکسل و اس‌پی‌اس‌اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته‌ها: بیشترین میزان اشاره به تولیدات علمی حوزه بازاریابی در توییتر، پتنت‌ها، فیسبوک اتفاق افتاده و میانگین نمره آلتمتریک این بروندادها برابر با 7/35 بوده است. همچنین این تولیدات 23204 بار در مندلی نشانه‌گذاری و خوانده شده است. ضمن این‌که نتایج آزمون همبستگی نشان‌دهنده وجود رابطه آماری معنادار و مثبت بین تعداد استنادهای دریافتی، و تعداد اشاره در توییتر، فیسبوک و تعداد خواننده در مندلی بود. به بیان دیگر بروندادهایی که استناد بیشتری دریافت کرده‌اند در توییتر، فیسبوک و مندلی نیز بیشتر حضور داشته‌ و مورد توجه قرار گرفته‌اند.نتیجه‌گیری: شاخص‌های آلتمتریکس می‌توانند در کنار شاخص‌های سنتی استنادی، جهت مطالعه اثرگذاری بروندادهای پژوهشی حوزه بازاریابی عصبی مورد استفاده قرار گیرد. از این رو آشنایی پژوهشگران این حوزه با سنجه‌های جایگزین و اهمیت حضور در رسانه‌های اجتماعی در افزایش رویت‌پذیری تولیدات علمی حائز اهمیت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بروندادهای پژوهشی، بازاریابی عصبی، رسانه‌های اجتماعی، علم‌سنجی، آلتمتریک،

عنوان انگلیسی The Presence of Neuromarketing Scientific Publications in Social Media: An Altmetric Study
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This research aims to investigate the presence of research outputs in the field of neuromarketing in social media.Research Method: The current study is a descriptive study that has been done using scientometric and altmetric indicators. The research population includes 482 research articles, review, editorial material, letters to editor and book chapters that have been published in the field of neuromarketing during different years, and indexed in the Web of Science. Research data were extracted from the Web of Science and Altmetric Explorer databases and then analyzed using Excel and SPSS software.Results: The highest rate of mentions to scientific research in the field of neuromarketing occurred on Twitter, patents, and Facebook, and the average altmetric score of these publication was 7.35. Also, these publications have been marked and read 23204 times in Mendeley. In addition, the results of running a series of correlation tests revealed statistically significant and positive associations among the number of citations, number of mentions on Twitter, Facebook, and the number of the reader in Mendeley. In other words, the most cited outputs on Twitter, Facebook, and Mendeley have also been more present and mentions.Conclusion: Altmetrics indicators can be used along with traditional citation indicators to study the effectiveness of research outputs in the field of neuromarketing. Therefore, the familiarity of researchers in this field with alternative metrics and the importance of social media presence in increasing the visibility of scientific products is mandatory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بروندادهای پژوهشی, بازاریابی عصبی, رسانه‌های اجتماعی, علم‌سنجی, آلتمتریک

نویسندگان مقاله علی بنیادی نائینی |
استادیار گروه مدیریت و مهندسی کسب و کار، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

زهره مقیسه |
دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری علم و فناوری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://nmrj.ui.ac.ir/article_25398_5c0c240523a6f5ef76b94d0fabc40363.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات