این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۹۹-۱۲۶
عنوان فارسی
"واکاوی پدیدارشناختی جو (فضای) مراکزخرید/ مال ها و رفتارخرید مشتریان "
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش، شناسایی پدیدارشناسانه جو (فضای) مراکزخرید -به عنوان یک پدیده کمتر شناخته شده- و رفتار خرید مشتریان از مراکزخرید چند منظوره بود. به طور کلی هدف از این پژوهش کشف معنای جو(فضای) مراکزخرید از نظر مشارکتکنندگان(آزمودنیها) میباشد. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. نمونه پژوهش را 12نفر از خبرگان و مراجعین به مال تشکیل دادند که با روش نمونهگیری هدفمند چندگانه به صورت گلوله برفی، انتخاب شده بودند.گردآوری دادهها با استفاده مصاحبه عمیق و با بهرهگیری از راهنمای مصاحبه جمعآوری شد. در مرحلهی تحلیل داده ها از طریق روش پدیدارشناسی توصیفی، کدهای اولیه(توصیفی)، درونمایه فرعی و درون-مایه اصلی استخراج شد. بر اساس یافتههای پژوهش، جو (فضای) مراکزخرید از هفت درونمایه اصلی شامل فضا و طراحی بیرونی مرکزخرید/مال، فضا و طراحی درونی مرکزخرید/مال ، کالاپردازی بصری، متغیرهای انسانی، ترکیب بهینه مستاجران در مال، توجه به ابعاد/فضاهای غیر تجاری در مال و حواس چندگانه تشکیل دادند. از دیدگاه مشارکتکنندگان تجربه ارزیابی از مال از پنج درونمایه اصلی شامل: سازگاری با خود، سازگاری کارکردی، برداشت و نگرش مشتریان، تاثیرگذاری عوامل محیطی، مسئولیت اجتماعی تشکیل شدهاند و رفتار خرید مشتریان مراکزخرید از شش درون مایه اصلی شامل: حس خرید لذتبخش و حس خرید کارکردگرایانه، بازدید مجدد از مال، تجربه مشتری، ریسکهای ادراک شده، تبلیغات و پروموشن در مالها تشکیل شده بود. بر اساس تجارب زیسته مشارکت کنندگان (آزمودنی ها) تبیین جو(فضا) مراکزخرید بر رفتارخرید مشتریان و ارزیابی آنها از مراکزخرید موثر و همچنین موفقیت مراکزخرید و وفاداری مشتریان به مالها نیازمند توجه به مولفههای جو(فضا) مراکزخرید/مالها است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پدیدارشناسی، تجربه زیسته، جو (فضای) مراکزخرید/ مالها، رفتار خرید مشتریان،
عنوان انگلیسی
Phenomenological Study of Shopping Mall Atmosphere and Customer Shopping Behavior
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: The purpose of this study was to phenomenological identify the atmosphere (space) of shopping malls - as a lesser known phenomenon - and the customers shopping behavior from multi-purpose shopping malls / malls. In general, the purpose of this study is to explore the meaning of the atmosphere (space) of shopping centers from the perspective of participants (subjects).Research Methodology: This study was a qualitative approach with phenomenological method. The population of this study consist of 12 mall experts and customers who were selected by purpose method with snowball sampling. Data were collected by the deep interview guide. All the interviews were recorded and transcribed. Date were analysis similar to by grounded theory approach, the process of concepts, sub-themes and main themes was done using by Atlas.ti ver.8 software.Results: This study showed that the atmosphere of shopping center/malls includes seven themes: External Variables, Internal Variables, Visual Merchandising, Human Variables, Tenant Mix, and Consideration of Noncommercial Spaces, and Multiple Sense. The mall evaluation have five themes: Self –Congruity, Functional Congruity, Customers’ Interpretation, Effectiveness of Environmental Factors, and Social Responsibility. Also, the customers shopping behavior from shopping centers and malls includes six themes: the sense of a Hedonistic Shopping, Utilitarian Shopping, Mall Patronage, Customer Experience, Comprehended Risks, and finally mall promotion and advertising.Discussion: The atmosphere of shopping malls/centers influences the behavior of customers and their evaluation of shopping malls. The success of these centers and increasing customer’s loyalty dependent on attention to the atmospheric of shopping centers determinants.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پدیدارشناسی, تجربه زیسته, جو (فضای) مراکزخرید/ مالها, رفتار خرید مشتریان
نویسندگان مقاله
مژده افلاکی جوبنی |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.
کامبیز حیدرزاده |
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
روح اله زابلی |
دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، تهران، ایران
محمد حسن بهزادی |
دانشیار، گروه آمار، دانشکده علومپایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://nmrj.ui.ac.ir/article_25107_315576b7fb7500704a75c52fdbae9048.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات