این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱۵۱-۱۷۲

عنوان فارسی ارزیابی جایگاه برند محصولات آرایشی از دیدگاه مصرف‌کنندگان‌ با استفاده از تکنیک نقشۀ ادراکی
چکیده فارسی مقاله امروزه جایگاه‌یابی برند به‌عنوان مؤلفه‌ای‌ حساس و مهم در بازاریابی رقابتی، از اهمیت فوق‌العاده‌ای‌ برخوردار است. از این منظر، درک و شناخت جایگاه برند و همچنین مفاهیم آن به‌عنوان اصول درخورِتوجهی برای بقای برند شناخته می‌شوند‌. این پژوهش، میدانی است و هدف آن، جایگاه‌یابی برند محصولات آرایشی از دیدگاه مصرف‌کنندگان ایرانی است. متغیرهای منتخب پژوهش برگرفته از مطالعات پیشین با روش نقشۀ ادراکی با داده‌های حاصل از پرسشنامۀ ساختاریافته آزمون شد. براساسِ نتایج به‌دست‌آمده از آزمون‌ها‌ و نقشه‌های‌ ادراکی ترسیم‌شده، برندهای خارجی مطالعه‌شده از جایگاه بالاتری نسبت به برندهای داخلی در ذهن مصرف‌کنندگان برخوردارند. کیفیت، قیمت، تنوع محصولات و شهرت برند در تمامی ابعادْ برتری خود را در تصویر ذهنی مصرف‌کنندگان نسبت به برندهای آرایشی خارجی نشان دادند. توصیه به برندهای داخلی این است که جایگاه برند خود در این بازار پرتنش رقابتی را براساسِ یافته‌های این پژوهش ارتقا دهند و نقشه‌های ادراکی از برند خود را به‌طورِ منظم و مستمر تهیه کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازاریابی، برند، جایگاه‌یابی، نقشۀ ادراکی،

عنوان انگلیسی Assessing the Brand Positioning of Cosmetic Products from the Consumers’ Perspective by Using the Perceptual Map Technique
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, brand positioning has outstanding importance as a sensitive and critical component of competitive marketing. In this regard, understanding and recognition of brand positioning, as well as its concepts, are known as significant principles for brand survival. The purpose of this study which is a field research is to position the brand of cosmetics products from the perspective of Iranian consumers. The selected research variables taken from previous studies was tested by the perceptual map technique with the data obtained from a structured questionnaire. According to the results obtained from the tests and the perceptual maps, the studied foreign brands have a higher position in the minds of consumers than domestic brands. The quality, price, variety of products, and brand reputation in all dimensions showed their superiority in the mental image of consumers over foreign cosmetic brands. The recommendation to domestic brands is to promote their brand position in this hyper-competitive market based on the findings of this study and draw perceptual maps on a regular basis.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازاریابی, برند, جایگاه‌یابی, نقشۀ ادراکی

نویسندگان مقاله منیژه حقیقی‌نسب |
دانشیار بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

راضیه کامیابی |
کارشناس ارشد بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://nmrj.ui.ac.ir/article_25118_b00c2196bac801c9fbd4e4b84d7838c4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات