این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱-۲۰
عنوان فارسی
آزمون مدل شناسایی عوامل آسیبساز برندسازی در صنعت داروسازی ایران
چکیده فارسی مقاله
برندسازی ابزاری برای تمایز در صنعت بهشدت رقابتی داروسازی، از اهمیت ویژهای برخوردار است. در سالهای اخیر، یکی از مشکلات گریبانگیر صنعت داروسازی کشور که به آن بهای کمتری داده شده، مربوط به برندسازی است. عوامل و موانع متفاوتی وضعیت موجود را رقم زده است. هدف این پژوهش، آزمون مدل شناسایی عوامل آسیبساز برندسازی در صنعت داروسازی ایران است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر گردآوری دادهها از نوع میدانی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کارشناسان بازاریابی شرکتهای داروسازی عضو اتحادیه صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تشکیل میدهد که تعداد آنها بهطوردقیق مشخص نیست. بنابراین با روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای از میان 111 شرکت داروسازی، 67 شرکت بهصورت تصادفی انتخاب شد، سپس همه کارشناسان بازاریابی در این شرکتها انتخاب و تعداد 160 پاسخنامه جمعآوری شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته است که روایی محتوی آن را خبرگان تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شده است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق معادلات ساختاری با حداقل مربعات جزئی و با کمک نرمافزار آمار پی.ال.اس انجام شده است. یافتههای این پژوهش حاکی از تأیید کلیه عوامل آسیبساز برندسازی در سه بعد زمینهای، ساختاری و رفتاری و همچنین تأیید کلیه مؤلفههای هریک از ابعاد مذکور است که بهترتیب عوامل زمینهای، سپس عوامل ساختاری و درنهایت عوامل رفتاری، اساسیترین عاملهای آسیبساز برندسازی در صنعت داروسازی کشور به شمار میروند. علاوه بر این، مدل کلی پژوهش نیز از برازش مطلوبی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رندسازی، عوامل زمینهای، عوامل ساختاری، عوامل رفتاری، صنعت داروسازی،
عنوان انگلیسی
Testing the Model of Identifying the Damaging Factors of Branding in the Iranian Pharmaceutical Industry
چکیده انگلیسی مقاله
Branding is of particular importance as a means of differentiation in the highly competitive pharmaceutical industry. In recent years, one of the several problems of the country’s pharmaceutical industry which has been less considered is the issue of branding. Different factors and obstacles have shaped the current situation. The purpose of the present study was to test the model for identifying the damaging factors of branding in the Iranian pharmaceutical industry. The present study was applied in terms of purpose and field-survey in terms of data collection. The statistical population of this study consisted of marketing experts of pharmaceutical companies that are members of Iranian Pharmaceutical Industries Syndicate and the exact number of them is unknown. Therefore, using the one-stage cluster sampling method, 67 out of 111 of companies were randomly selected, then all marketing experts in these companies were randomly chosen and 160 responses were collected. The research tool was a researcher-made questionnaire that its content validity was confirmed by experts and its reliability was verified using Cronbach’s alpha. Structural equation modeling was used to analyze the data in association with PLS statistical software. The findings of the present study indicated the confirmation of all damaging factors as well as all components of each factor in which contextual, structural, and finally behavioral factors, respectively, were considered as the main damaging factors of brandingin the country’s pharmaceutical industry. In addition, the overall research model had a good fit.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رندسازی, عوامل زمینهای, عوامل ساختاری, عوامل رفتاری, صنعت داروسازی
نویسندگان مقاله
طیبه باقلی |
دانشجوی مقطع دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی
محمود محمدیان |
استادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
وحید ناصحی فر |
دانشیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی.
سعید صحت |
دانشیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
نشانی اینترنتی
https://nmrj.ui.ac.ir/article_24985_e17714a9d76694740f26c0b946a5b25a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات