این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۴۱-۵۶

عنوان فارسی تبیین نقش مزاجها در رفتار خرید آنی مشتریان
چکیده فارسی مقاله مزاج، ویژگی‌های‌ شخصیتی است که در تمام انواع رفتارها و ویژگی‌های‌ پایه‌ای‌ و ذاتی ظاهر می‌شود‌. هدف پژوهش حاضر آن است که تفاوت معنی‌دار مزاج‌های‌ چهارگانه را ازنظر رفتار خرید آنی بررسی کند. روش پژوهش حاضر توصیفی و کمّی است. باتوجه‌به اهمیت شرایط جغرافیایی و وضعیت آب‌وهوایی در کیفیت‌های‌ رفتاری حاصل از مزاج، جامعۀ آماری پژوهش حاضر، مشتریانی از شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری‌ خوشه‌ای،‌ 384 نفر به‌عنوانِ نمونه با مراجعۀ حضوری به هایپرمارکت‌های‌ ایرانیان، کورش و اتکا برای مطالعه انتخاب شدند. از پرسشنامۀ مزاج‌شناسی‌ ناصری و خرید آنی استفاده شد و برای تجزیه‌وتحلیل‌ داده‌ها‌ نیز از نرم‌افزار‌ SPSS18 استفاده شد. از بین پنج فرضیۀ پژوهش، چهار فرضیۀ آن تأیید شده است و نتایج نشان داد بین مزاج‌های‌ چهارگانۀ افراد (صفراوی، دموی، سودایی و بلغمی) ازنظر رفتار خرید آنی تفاوت معنی‌داری وجود دارد؛ به‌طوری که صفراوی‌ها‌ نسبت به سایرینْ بیشترین خرید آنی را داشته‌اند‌. ازطرفی بین مردان و زنان با مزاج صفراوی ازنظرِ رفتار خرید آنی تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. فرضیۀ بعدی نشان داد مردان دموی بیشتر از زنان دموی خرید آنی انجام می‌دهند‌ و زنان سودایی و بلغمی نیز از مردان سودایی و بلغمی خرید آنی بیشتری انجام می‌دهند‌. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مزاج، خرید آنی، مزاج گرم، مزاج سرد. ‌،

عنوان انگلیسی Explaining the Role of Temperaments in Customers’ Impulse Buying Behavior
چکیده انگلیسی مقاله Temperament is a personality trait that appears in all kinds of basic and innate behaviors and traits. The purpose of the present study was to investigate the significant differences among the four temperaments in terms of the impulse buying behavior. The method of the present study was descriptive and quantitative. Considering the importance of geographical and climatic conditions in the behavioral qualities of temperaments, the statistical population of the present study were customers in Tehran. Using a cluster sampling method, 384 individuals were selected by visiting hypermarkets of Iranians, Kourosh, and Etka. Naseri’s temperament questionnaire and impulse buying and SPSS18 software were used. Out of the five hypotheses of the research, four hypotheses were confirmed and the results showed that there was a significant difference among the four temperaments of individuals (choleric, sanguine, melancholic, and phlegmatic) in terms of the desire for impulse buying; choleric had the most impulse buying compared with the others. On the other hand, there was no significant difference between men and women with choleric temperament in terms of impulse buying. Results also showed that demotic men made more impulse buying and melancholic and phlegmaticwomen made more impulse buying than melancholic and phlegmaticmen.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مزاج, خرید آنی, مزاج گرم, مزاج سرد. ‏

نویسندگان مقاله میثم شیرخدایی |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

فرشته خلیلی پالندی |
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://nmrj.ui.ac.ir/article_25106_1a5f9030027317bfca03208a0431528c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات