این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۴۱-۱۵۸
عنوان فارسی
بررسی تأثیر استرس درکشده بر جنون خرید اینترنتی با میانجیگری مقابله منفی و نقش تعدیلگر عزتنفس
چکیده فارسی مقاله
اساس بازاریابی نوین در بستر اینترنت معنی پیدا میکند و بازاریابی در این بستر علاوهبر عوامل کارکردی، عوامل غیرکارکردی را نیز در بر میگیرد. خرید برای برخی از افراد میتواند فراتر از تفریح و سرگرمی باشد و به جنون خرید تبدیل شود. اینترنت نیز این بستر را بهطور فزایندهای تسهیل و در دسترس میکند که حاصل آن پدیده جدیدی بهنام «جنون خرید اینترنتی» است. پژوهش حاضر بهلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر روش انجام کار، پیمایشـی اسـت. جامعه آماری شامل زنانی است که خرید برخط (آنلاین) انجام میدهند. بهدلیل نامعیّنبودن حجم جامعه، تعداد 386 نفر برای نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی صوری و محتوایی آن ازطریق بررسی صاحبنظران مدیریت و روایـی سازه آن بـا اسـتفاده از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار آموس ارزیابی و تأیید شد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 7/0 برای سازههای مختلف پرسشنامه، پایایی آن را تأیید میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهد ضریب اثر استرس درکشده بر مقابله منفی و جنون خرید اینترنتی بهترتیب برابر با 77/0 و 39/0 و اثر مقابله منفی بر جنون خرید اینترنتی برابر با 58/0 بوده است. علاوهبر این میزان اثر غیرمستقیم استرس درکشده بر جنون خرید اینترنتی ازطریق مقابله منفی برابر با 446/0 است. همچنین یافتههای پژوهش گویای تأیید نقش تعدیلگری منفی عزت نفس در رابطه بین استرس درکشده و جنون خرید اینترنتی و مقابله منفی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس درکشده، عزتنفس، مقابله منفی، جنون خرید اینترنتی.،
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of Perceived Stress on Online Compulsive Buying through the Mediating Role of Negative Coping and the Moderating Role of Self-esteem
چکیده انگلیسی مقاله
Today, the basis of neo-marketing makes sense in the context of the Internet, while marketing in this platform includes functional and non-functional factors. Shopping plays a role as an entertaining activity, a way to escape the stress and showing the superior ego in life, and even for some buyers, shopping can go beyond the fun and entertainment and turns into shopping madness. The Internet also makes this context increasingly convenient and accessible, resulting in a new phenomenon called online compulsive buying. The present study was practical in terms of purpose and a survey in terms of the method. The statistical population included women who did online shopping. Due to the indefinite size of the population, 386 individuals were selected as samples. The findings showed that perceived stress and self-confidence had a positive and significant effect on women’s negative coping; moreover, the effect of perceived stress, self-confidence, and negative coping on women’s online compulsive buying was significant. Besides, the mediator role of negative coping was confirmed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استرس درکشده, عزتنفس, مقابلة منفی, جنون خرید اینترنتی.
نویسندگان مقاله
قاسم اسلامی |
استادیار گروه آموزشی مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد
فرشاد قادری |
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
https://nmrj.ui.ac.ir/article_25017_f657ade6aca43d504fab70f369cadab8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات