این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۶، شماره ویژه نامه، صفحات ۷۵-۹۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر عناصر آمیزه بازاریابی بر رفتار مصرف‎کننده از طریق نقش ارزش ویژه برند
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام این پژوهش‎ تبیین و سنجش نقش عناصر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند و رابطه آن با پاسخ‌های مشتری است. در دهه‌های اخیر بررسی و تحقیق در خصوص نام و نشان تجاری جایگاه ویژه‌ای را در حوزه‌های مختلف اعم از دانشگاهی و بازار کسب و کار به خود اختصاص داده است. بسیاری از محققان و مدیران شرکت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که با ارزش ترین دارایی یک شرکت برای بهبود بازاریابی، دانش برندسازی است که با سرمایه‌گذاری در برنامه‌های بازاریابی صورت می‌پذیرد و تصویر نام و نشان تجاری را در ذهن مصرف کننده ایجاد می‌کند. در این زمینه مدل‌های متفاوتی ‌ارایه‌ شده است که گاها نتایج آنها با یکدیگر متفاوت بوده است. با توجه به این موضوع نیاز به بررسی عوامل تاثیر گذار بر ارزش برند و تاثیر آن بر پاسخ‌های مشتری با یک نگاه جامع که هر دو بعد را در بر دارد بیشتراحساس ‌می‌شود. در این پژوهش‎ یک مدل بهینه ‌ارایه‌ می‎شود که رابطه ارزش ویژه برند با عناصر منتخب آمیزه بازاریابی و رفتار و پاسخ مشتری مورد سنجش قرار می‎گیرد. . این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و اطلاعات میدانی با ابزار پرسشنامه جمع‎آوری گردید. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران در جامعه نامحدود 384 مورد ارزیابی شد و تجزیه و تحلیل داده‎ها توسط نرم افزارهای آماری spss, lisrel به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش‎ نشان داد حاکی از وجود رابطه مثبت میان متغیرهای پژوهش‎ و برازش مدل مفهو‌می‌پژوهش‎ بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرف کننده، ادراک و پاسخ مصرف کننده، آمیخته بازاریابی،

عنوان انگلیسی An Investigation of the Impact of Marketing Mix Elements on Consumer Behaviour through the Role of Brand Equity
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to determine and assess the role of marketing mix elements on brand equity and its relationship with customer responses. In recent decades, investigating on brand allocated a special place to itself in various fields including academic and business market. Many researchers and corporate executives come to this conclusion that the most valuable asset of a company for its marketing improvement is branding knowledge that is done by investing in marketing programs and subsequently, creates brand image in the minds of consumers. In this context, different models were presented that sometimes their results have been different from each other. According to this issue, the need to study factors affecting brand equity and its impact on customer responses through a comprehensive view which contains both dimensions becomes more important. In this research, an optimal model is presented that evaluates the relationship of brand equity with marketing mix elements and customer behavior and response. This research was descriptive-survey and data were collected via questionnaire. The research sample size was determined based on Cochran formula in an unlimited population (N=384) and data were analyzed using structural equation modeling via SPSS and LISREL softwares. The results showed that there is a positive relationship between the research variables and the research conceptual model fitness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرف کننده, ادراک و پاسخ مصرف کننده, آمیخته بازاریابی

نویسندگان مقاله حمیدرضا سعیدنیا |


حمیدرضا سعیدنیا |


مجتبی فخاری |



نشانی اینترنتی https://nmrj.ui.ac.ir/article_17837_6da2db1a0c772ccdb71a38737f78555c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات