این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات حمایت و حفاظت جنگلها و مراتع ایران، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱۶۳-۱۸۰

عنوان فارسی واکاوی سازوکارهای دانشی بهره‌برداران در حفاظت و احیای مراتع در مراتع شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی
چکیده فارسی مقاله این تحقیق با هدف واکاوی سازوکارهای دانشی بهره‌برداران در حفاظت و احیای مراتع شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی به صورت پیمایشی انجام شد. جامعۀ آماری آن شامل 84 نفر از بهره‌برداران مرتعی در قالب 5 طرح مرتعداری بود که همه آن‌ها به عنوان نمونه و به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق‌ساخته بود که طی مصاحبه با 10 بهره‌بردار خبره به روش گلوله برفی صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که دانش حفاظتی و احیایی بهره‌برداران مرتعی در منطقه مورد مطالعه در سطح 99 درصد اطمینان تفاوت معنی‌داری داشته و دانش حفاظتی آن‌ها بیشتر از دانش احیایی‌شان در مدیریت مرتع بوده است. یافته‌های حاصل از آمارۀ والد و برآورد احتمال تأثیر رگرسیونی نشان داد، متغیرهای سابقه در دامداری، میزان وابستگی به مراتع و شرکت در دوره‌های آموزشی و ترویجی بر میزان دانش حفاظتی و احیایی بهره‌برداران در مراتع اثر مثبت و معنی‌دار و متغیر سطح سواد نیز اثر منفی و معنی‌دار دارد. به طوری که متغیرهای مستقل توانسته‌اند، 1/31 درصد از تغییرات واریانس دانش بهره‌برداران در مراتع را برآورد نمایند (311/0=R2 McFadden). با توجه به این که پایداری مرتع تحت تأثیر سطح دانش و آگاهی دامداران به برنامه‌های حفاظتی، احیایی و اصلاحی و به دنبال آن میزان مشارکت بهره‌برداران مرتعی به عنوان ذینفعان اصلی مراتع می‌باشد، می‌توان از طریق برنامه‌های آموزشی و جلسات متمرکز سعی در انتقال دانش بومی و تجربیات و الگوهای موفق در سایر مناطق به بهره-برداران نمود تا سطح دانش آن‌ها در راستای سیاست‌های مدیریت پایدار مرتع به ایده‌آل نسبی برسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مرتع، مرتعداران، تخریب، مشارکت،

عنوان انگلیسی Analysis of knowledge mechanisms of pastoralists in the conservation and rehabilitation of rangelands in the Jajarm city, Northern Khorasan province
چکیده انگلیسی مقاله The object of this study was to investigate the knowledge mechanisms of pastoralists in the conservation and rehabilitation of rangelands in the Jajarm city of North Khorasan province. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that was interviewed by 10 experienced pastoralists using the snowball method. The results showed that the conservation and restorative knowledge of rangeland pastoralists in the study area had a significant difference in 99% confidence level and their conservation knowledge was more than their restorative knowledge in rangeland management. Findings from wald test showed that the variables of experiencing as stocking holders, dependence on rangelands and participation in training and participating in courses on conservation and restorative knowledge of pastoralists in rangelands were positive and significant and variable level of literacy also has a negative and significant effect. So that the independent variables were able to estimate 31.1% of the variance changes of the knowledge of pastoralists in the rangelands (R2 McFadden = 0.311). Considering that rangeland sustainability is affected by the level of knowledge and awareness of stake holders about conservation, rehabilitation and improvement programs, and consequently the level of participation of rangeland pastoralists as the main beneficiaries of rangelands, it is possible through training and focused sessions tried to transfer local knowledge and experiences and successful models in other areas to pastoralists so that their level of knowledge will improve in line with sustainable rangeland management policies to reach the relative ideal.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مرتع, مرتعداران, تخریب, مشارکت

نویسندگان مقاله محمدحسن شکوهی |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علوم و مهندسی مرتع، دانشگاه گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران

بهاره بهمنش |
استادیار، گروه مرتع و آبخیزداری، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران

امین محمدی استادکلایه |
استادیار، گروه مرتع و آبخیزداری، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران


نشانی اینترنتی https://ijfrpr.areeo.ac.ir/article_127666_4667955792b61de3abd3ab153b6d0ada.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات