این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۶، شماره ۲، صفحات ۱-۱۴
عنوان فارسی
واکاوی کارکرد هوشمندی کسبوکار درکتابخانههای دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر هوشمندی کسبوکار بر فعالیتهای کلیدی کتابخانههای دانشگاهی انجام شده است.روش: پژوهش از نوع کاربردی با ماهیت اکتشافی به روش آمیخته است. رویکرد آن جزء به کل، و استقرائی است. ابتدا، فعالیتهای کلیدی با روش مطالعه اسنادی، شناسایی و از طریق روش کیفی دلفی فازی، طی دو مرحله اعتبارسنجی شدند. سپس، با روش کمی پیمایش تأثیر هوشمندی کسبوکار بر فعالیتهای شناسایی شده بررسی شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه ساختاریافته بود. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ محاسبه شد. جامعه آماری با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.یافتهها: 43 فعالیت کلیدی در 11 حیطه عملکردی شناسایی شدند: 1) مدیریت راهبردی، 2) برنامهریزی، 3) مدیریت منابع انسانی، 4) مدیریت دانش، 5 ) مدیریت فضای فیزیکی، 6) ارزیابی، 7) ارتباطات برونسازمانی 8) مجموعهسازی 9) مشارکت و همکاری، 10) مدیریت اطلاعات و ساماندهی، و 11) خدمات مرجع و اطلاعرسانی. هوشمندی کسبوکار در حیطههای عملکردی برنامهریزی، بیشترین تأثیر و در مدیریت فضای فیزیکی کمترین تأثیر را داشته است. بیشترین تأثیر در فعالیت کلیدی مدیریت تغییر و کمترین، در چابکسازی در سازگاری با تغییرات محیطی مشاهده شد.نتیجهگیری: کتابخانههای دانشگاهی با همسو کردن فعالیتهای خود با پیشرفتهای فناورانه به ویژه هوشمندی کسبوکار، میتوانند خدمات نوآورانه و خلاقانه با استفاده از دادهها و روشهای تحلیلی ارائه داده و به طور مؤثر کارایی را در کتابخانهها افزایش دهند. پیشنهاد میشود که با افزایش گاهی در سطوح مدیریتی در مورد اهمیت هوشمندی کسبوکار در کتابخانهها و فرهنگسازی جزء برنامههای با اولویت بالای مدیران ارشد کتابخانههای دانشگاهی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کتابخانههای دانشگاهی،هوشمندی کسب وکار،تحلیل کسب و کار،
عنوان انگلیسی
Analyzing the Function of Business Intelligence in Academic Libraries
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: The research was conducted to investigate the impact of business intelligence on the key activities of academic libraries.Method: This study is applied research with an exploratory nature done with the mixed method. The approach of the research is part-to-whole (induction), developed in two stages. First, the key activities were identified with the documentary research (library) method and validated by the fuzzy Delphi qualitative method in two stages. Then, the impact of business intelligence on the identified activities was investigated with the quantitative survey method. The data collection tool was a structured questionnaire and the statistical population was selected by purposive sampling.Results: Forty-three key activities were identified in 11 functioning fields: 1) strategic management, 2) planning, 3) human resource management, 4) knowledge management, 5) physical space management, 6) evaluation, 7) extra-organizational communication, 8) group building, 9) partnership and cooperation, 10) management Information and organization, 11) reference and information services. Business intelligence in the field of "planning" has the greatest effect while its effect in the field of "physical space management" is the least. Finally, according to experts' opinions, the impact of business intelligence on the key activities of academic libraries was estimated as "high". The greatest impact was observed in the key activity of "change management" and the least in "agility in adapting to environmental changes".Conclusion: By aligning their key activities with technological developments, especially business intelligence, academic libraries can provide innovative and creative services to keep up with the changing society by using data and analytical methods, and effectively increase efficiency in libraries. It is suggested that increasing awareness at managerial levels about the importance of business intelligence in libraries be among the high-priority programs of senior managers of academic libraries.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کتابخانههای دانشگاهی,هوشمندی کسب وکار,تحلیل کسب و کار
نویسندگان مقاله
معصومه آدینه |
دانشجوی دکتری، رشته مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران.
علیرضا حسن زاده |
استاد، مدیرگروه فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
محمد حسن زاده |
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
علی اصغر پورعزت |
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_89947_d20c9baf6cd67f0939523d424f19e169.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات