این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۵۶، شماره ۱، صفحات ۲۱-۴۲

عنوان فارسی وضعیت شخصی‌سازی خدمات در کتابخانه‌های دانشگاهی دیجیتال ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: جهت بهره‌گیری مطلوب از خدمات شخصی‌سازی نیاز است وضعیت فعلی این خدمات در کتابخانه‌های دانشگاهی دیجیتال مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص گردد که کدام از مؤلفه‌ها و شاخص‌های شخصی‌سازی نیازمند برنامه ریزی و توسعه است. روش پژوهش: این پژوهش به روش پیمایش توصیفی انجام شده است. جامعه آماری آن شامل 70 کتابخانه دانشگاهی دیجیتال است. جهت گردآوری داده‌ها از سیاهه وارسی استفاده گردید که سیاهه وارسی براساس مرور نظام‌مند متون مرتبط تهیه گردیده است و برای تحلیل داده‌ها از فنون آماری شامل توزیع فراوانی و درصد فراوانی استفاده گردید.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که 47 درصد شاخص‌های شخصی‌سازی محتوا؛ 1/47 درصد از شاخص‌های شخصی‌سازی تعاملی؛ 1/8 درصد شاخص‌های شخصی‌سازی ‌مشارکتی؛ 17 درصد از شاخص‌های شخصی‌سازی بازیابی اطلاعات؛ و 4/23 درصد شاخص‌های پروفایل کاربر در کتابخانه‌های دانشگاهی دیجیتال مورد بررسی وجود دارد. به طور کلی، وضعیت شخصی‌سازی خدمات در کتابخانه‌های دانشگاهی دیجیتال در سطح ضعیفی قرار دارد و آنچه که برای شخصی‌سازی خدمات در کتابخانه‌های دانشگاهی دیجیتال ارائه شده است اکثریت به‌ صورت سفارش‌سازی/ کاربرمحور است. بنابراین لازم است کتابخانه های دانشگاهی در حرکت به سوی کتابخانه‌های دیجیتال و استفاده از شخصی‌سازی خدمات عملکرد خود را بهبود دهند و ارائه این خدمات به صورت سیستم محور در کتابخانه ها مورد بازنگری و توجه بیشتری قرار گیرد.اصالت اثر: این پژوهش برای نخستین‌بار به بررسی وضعیت خدمات شخصی‌سازی در کتابخانه های دانشگاهی دیجیتال پرداخته است. افزون بر این، با تهیه سیاهه وارسی مبتنی بر مرور نظاممند متون مرتبط سعی کرده است تا دید جامع نسبت وضعیت شخصی‌سازی خدمات در کتابخانه های دانشگاهی دیجیتال ایران حاصل گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شخصی‌سازی خدمات،کتابخانه دانشگاهی دیجیتال،پروفایل کاربر،انواع شخصی‌سازی،

عنوان انگلیسی Status of Personalized Service in Digital Academic Libraries in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objective: In order to optimal utilization of personalized services, it is necessary to identify status of personalized service in digital academic libraries in Iran. Reviewing the status of digital academic libraries shows which components and indicators of personalization need to be planned and developed.Methodology: This study has been done by descriptive survey method. 70 digital academic libraries were surveyed. The collection tool was researcher-made checklist. The checklist was prepared based on a systematic review of related studies. Statistical techniques including frequency distribution and frequency percentage were used to analyze the data.Findings: indicated that there are 47 percent of content personalization indicators; 47.1 percent of interactive personalization indicators; 8.1 percent of collaborative personalization indicators; 17 percent of personalization in information retrieval indicators; and 23.4 percent of user profile indicators in the surveyed libraries. In general, the status of service personalization in digital academic libraries is poor and personalized services in digital academic libraries in Iran has a customization and user-centered approach. Universities need to improve their performance on the move to digital libraries and the use of personalized services. Providing services with a system-based approach in libraries should be reviewed and given more attention.Originality: This study has for the first time reviewed the status of personalized services in digital academic libraries in Iran. In addition, by preparing a checklist based on a systematic review of studies, it has tried to obtain a comprehensive view of the status of personalized services in digital academic libraries in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شخصی‌سازی خدمات,کتابخانه دانشگاهی دیجیتال,پروفایل کاربر,انواع شخصی‌سازی

نویسندگان مقاله سمانه خویدکی |
دکتری،گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران. ایران.

سعید رضائی شریف آبادی |
استاد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.

امیر غائبی |
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jlib.ut.ac.ir/article_88983_4ec38ad088d1c148c75cb9bbb4d55fde.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات