این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۶، شماره ۱، صفحات ۴۳-۵۸
عنوان فارسی
بررسی میزان بهرهگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از مهارتهای مدیریت دانش شخصی براساس مدل چئونگ و تسوئی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان برخورداری دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از مهارتهای مدیریت دانش شخصی بر اساس مدل چئونگ و تسوئی (2010) به منظور ارائه راهکارهایی برای بهبود و ارتقای مهارتهای آنان است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و تحلیلی و روش آن پیمایشی است. از پرسشنامه پابخش (1395) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 97-1396 است. حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 351 نفر تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی مبتنی بر نرمافزار آماری SPSS استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که وضعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از لحاظ برخورداری از میزان مهارتهای مدیریت دانش شخصی برابر با میانگین 50/3 است که در سطح نسبتاً مطلوب ارزیابی شده است. به این معنا که در انتقال دانش بین شخصی، خلق خرد شخصی، درونیسازی دانش شخصی و مدیریت اطلاعات شخصی در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارند. همچنین در بین مهارتهای بررسی شده، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مهارت ارائۀ اطلاعات بیشترین و در بازیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات کمترین میانگین را به خود اختصاص دادند.نتیجهگیری: با توجه به اینکه که سطح برخورداری مهارتهای مدیریت دانش شخصی دانشجویان در سطح نسبتاً مطلوب مشخص شد، لازم است که مهارتها به آنان آموزش داده شود. توانمند شدن آنان به چنین مهارتهایی، باعث کمک به آنان در تصمیمگیریها، حل مسائل، افزایش کارایی و دستیابی به اهداف شخصی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت دانش،مدیریت دانش شخصی،دانشجویان تحصیلات تکمیلی،دانشگاه شهید چمران اهواز،
عنوان انگلیسی
Evaluation of the Use of Graduate Students of Shahid Chamran University of Ahvaz from Personal Knowledge Management Skills Based on Cheong and Tsui Models
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This study examines the extent to which graduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz have personal knowledge management skills based on the model of Cheung and Tsui (2010) to provide solutions to improve and enhance their skills.Methodology: This research is of descriptive and analytical type and its survey method. Pabakhsh questionnaire (2016) was used. The research population is the master and doctoral students of Shahid Chamran University of Ahvaz who started their studies in the academic year 2017-2018. The sample size was 351 according to Krejcie and Morgan table. Descriptive and inferential statistical tests were performed to analyze the data using the SPSS statistical software.Findings: Data analysis showed that the situation of graduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz in terms of personal knowledge management skills is equal to an average of 3.50, which has been evaluated at a relatively desirable level according to the Likert scale. In other words, in "interpersonal knowledge transfer", "personal wisdom creation", "personal knowledge internalization" and "personal information management" are at a relatively desirable level. In addition, among the studied skills, graduate students had the most information in presentation skills and the least information retrieval and analysis.Conclusion: Considering that the level of students' personal knowledge management skills was determined at a relatively desirable level, it is necessary to teach them the skills. Empowering them with such skills helps them make decisions, solve problems, increase efficiency, and achieve personal goals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدیریت دانش,مدیریت دانش شخصی,دانشجویان تحصیلات تکمیلی,دانشگاه شهید چمران اهواز
نویسندگان مقاله
راضیه یوسفی |
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز.
غلامرضا حیدری |
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
شهناز خادمی زاده |
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_88995_3300abb7630b7e71d4f7c1e4a81ad541.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات