این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۶، شماره ۱، صفحات ۷۳-۸۶
عنوان فارسی
تحلیل ساختار فکری مطالعات سبزنُمایی و مسئولیت اجتماعی شرکتها براساس مقالات نمایه شده در وب آف ساینس
چکیده فارسی مقاله
هدف: این پژوهش در راستای تحلیل ساختار فکری مطالعات موجود در زمینه سبزنُمایی و مسئولیت اجتماعی شرکتها به بررسی مقالات علمی موجود و ترسیم نقشه علمی در این حوزه انجام شده است.روش: مطالعه حاضر از نوع کاربردی بوده و با رویکرد علمسنجی و فنون همنویسندگی و همرخدادی واژگان مهمترین نویسندگان و خوشههای موضوعی شناسایی شده و نقشه علمی در این حوزه ترسیم شده است. جامعه آماری نیز شامل 4685 مدرک علمی نمایه شده در پایگاه وبگاه علوم (Web of Science) سالهای 1970 تا 2022 بوده است که با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار VOSviewer مورد بررسی قرار گرفتهاند.یافتهها: یافتهها حاکی از روند صعودی انتشار مقالات طی 52 سال اخیر بوده است که بیشترین تعداد مقالات در سال 2021 (1023) بوده است. نقشه همکاری نویسندگان نمایانگر سه خوشه با بیشترین مشارکت در شبکه علمی همکاری نویسندگان با مرکزیت «هان، احمد و الله» است. همچنین تحول واژههای کلیدی از تمرکز شرکتها بر بازاریابی سبز و مسئولیت اجتماعی و وضع قوانین و سیاستهای زیستمحیطی به سمت ایجاد تردید و کاهش وفاداری و رضایت در مصرفکنندگان و به خطر افتادن اعتبار و عملکرد مالی شرکتها و ایجاد اعتماد با تغییر سیاستها، استراتژیها و ارزشها و افشای عملکرد زیستمحیطی حرکت کرده است.نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحلیل خوشههای موضوعی در این پژوهش، بیانگر توجه پژوهشگران به بررسی علل و پیامدهای وقوع سبزنُمایی جهت شناسایی و پیشگیری از این دسته اقدامات شرکتهاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبزنُمایی،مسئولیت اجتماعی شرکتها،علم سنجی،تحلیل همنویسندگی،همرخدادی واژگان،
عنوان انگلیسی
Analysis of the Intellectual Structure of Greenwashing Studies and Corporate Social Responsibility based on Articles Indexed in Web of Science
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: This research has been done in line with the analysis of the intellectual structure of existing studies in the field of greenwashing and corporate social responsibility, to examine the scientific productions available and to draw a scientific map in this field.Methodology: The present study is of an applied type and with the scientometric approach and the techniques of co-authorship and co-occurrence of words, the most important authors and thematic clusters have been identified and a scientific map has been drawn in this field. The statistical population included 4685 scientific documents indexed in the WOS database between 1970 and 2022, which were analyzed using descriptive statistics and VOSviewer software.Findings: The findings indicate an upward trend in the publication of articles over the last 52 years, with the highest number of articles in 2021 (1023). The map of authors' collaboration shows the 3 clusters with the most participation in the scientific network of authors' collaboration, centered on Han, Ahmed, Ullah. Also, the evolution of keywords from the focus of companies on green marketing and social responsibility and the establishment of environmental laws and policies towards creating doubts and reducing loyalty and satisfaction in consumers and jeopardizing the credibility and financial performance of the company and building trust by changing policies, strategies and values and disclosing environmental performance has been observed.Conclusion: The results of the analysis of thematic clusters in this research show the researchers' attention to the investigation of the causes and consequences of the occurrence of greenwashing in order to identify and prevent this category of actions of companies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سبزنُمایی,مسئولیت اجتماعی شرکتها,علم سنجی,تحلیل همنویسندگی,همرخدادی واژگان
نویسندگان مقاله
مهسا جندقی |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران
محمود نادری بنی |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران
سیدمحمد طباطبائی نسب |
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران
مهدی سبک رو |
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_88801_467cbb6bf3364a9ad66e1cfb37af8d0d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات