این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۵، شماره ۴، صفحات ۴۴-۵۸
عنوان فارسی
ارزیابی محیط رابط کاربری نرمافزار ارائه جلسات مجازی اسکای روم
چکیده فارسی مقاله
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی محیط رابط کاربری نرمافزار اسکایروم و یافتن نقاط قوت و ضعف محیط رابط کاربری این نرمافزار انجام شده است.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بود. برای ارزیابی از روش ارزیابی مکاشفه استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها شامل یک سیاهه وارسی و یک پرسشنامه محققساخته براساس معیارهای دهگانه نیلسن بود. روایی سیاهه وارسی و پرسشنامه به روش اعتبار محتوا توسط چند تن از اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی و مهندسی نرمافزار تأیید شد و پایایی برای سیاهه وارسی 0.86 و برای پرسشنامه 0.90 بود. در این پژوهش 10 ارزیاب متخصص نرمافزار اسکایروم را بررسی کردند. پس از تکمیل سیاهه وارسی و پرسشنامه توسط ارزیابان، با آنها مصاحبهای از طریق نرمافزار اسکایروم برگزار گردید. در این مصاحبه نقاط قوت و ضعف محیط رابط اسکای روم پرسیده شد. یافتهها: در این پژوهش 12 نقطه قوت و 17 نقطه ضعف عمده و اساسی در محیط رابط کاربری نرمافزار اسکایروم یافت شد. همچنین یافتهها نشان داد که 66% معیارها رعایت شده است؛ اما درجه شدت رعایت معیارها 2.61 بود که با اطمینان 95 درصد در سطح متوسط ارزیابی شد. همچنین محیط رابط کاربر این نرمافزار در معیارهای «پیشگیری از خطا»، «انعطافپذیری و کارایی استفاده» و «راهنما و مستندات» دچار مشکل اساسی بود و نیاز به توجه بیشتری داشت.ارزش/اصالت اثر: از نظر متخصصان مشکلات یافت شده میتواند برای نرمافزار مشکلساز باشد همچنین ممکن است باعث دلزدگی، گیج شدن و در نهایت، عدم استفاده کاربر شود. بنابراین، توصیه میشود طراحان نرمافزار اسکایروم مشکلات یافت شده را حل نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
محیط رابط کاربر،نرمافزارهای ارائه جلسات مجازی،اسکای روم،کنفرانس ویدئویی،
عنوان انگلیسی
The Evaluation of Skyroom virtual meeting Software user interface
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim was to evaluate Skyroom’s user interface, and to find its strengths and weaknesses.Methodology: The study was an applied one. To evaluate the user interface, the heuristic method was used. In a heuristic study, 3 to 15 experts evaluate the user interface. In this study, 10 software expert evaluators from the Computer Center of Ferdowsi University of Mashhad (FUM) evaluated the Skyroom's user interface based on Nielsen criteria. Data collection tools included a checklist and a researcher-made questionnaire based on Nielsen’s ten criteria. In the study, after the checklist filled in by the researchers, and the questionnaire were filled in by the experts, an interview was conducted with them through Skyroom program. Its strengths and weaknesses were revealed in the interview. Findings: In the study, 12 major strengths and 17 major weaknesses were revealed in the Skyroom's user interface. The findings also showed that 66% of the criteria were met, but the severity of compliance with the criteria was 2.61 out of 5, which was at a moderate level with 95% confidence. Also, its user interface had a fundamental problem in the criteria of “error prevention (error correction)”, “flexibility and efficiency of use” and “documentation”, as well as "limiting the choices", "offering a choice", "creating history and content previously visited", "having shortcuts for professionals", "teaching shortcuts for newcomers to learn" and so on, and needs paying more attention.Originality: According to experts, the problems explored can be problematic for the program and may also cause user boredom, confusion and ultimately their non-use. Therefore, it is recommended that Skyroom developers solves the explored problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
محیط رابط کاربر,نرمافزارهای ارائه جلسات مجازی,اسکای روم,کنفرانس ویدئویی
نویسندگان مقاله
فاظمه جباری |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
محسن نوکاریزی |
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
اعظم صنعتجو |
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_87639_7697ad67a84d7ad0236a4e497c2cd2ca.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات