این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۵، شماره ۳، صفحات ۱-۲۰
عنوان فارسی
بررسی رابطه بین نگرش به آیندۀ شغلی و رفتارهای اطلاعجویی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس
چکیده فارسی مقاله
روششناسی: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی است که به روش پیمایشی انجام گرفت. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامهای محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری تمامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. نمونهگیری به صورت تصادفی انجام شد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 374 نفر است. روایی ابزار به روش روایی محتوایی تایید شد. یافتهها: نتایجی که با استفاده از مدل ساختاری بهدستآمد، بیانگر این است که بین متغیر "نگرش به آیندۀ شغلی" و متغیر "رفتار اطلاعجویی" دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج آزمون کروسکال والیس و یومن ویتنی نشان داد که نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا نسبت به آیندۀ شغلیشان با یکدیگر تفاوتی ندارد، همچنین بین نگرش دانشجویان گروههای مختلف نسبت به آیندۀ شغلیشان تفاوتی مشاهده نشد. دانشجویان در گروههای مختلف تحصیلی، رفتارهای اطلاعجویی مشابهی را از خود نشان دادند، این در حالی است که بین رفتارهای اطلاعجویی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا تفاوت معنادار وجود دارد. اصالت: این نخستین پژوهشی است که نشان میدهد بین رفتار اطلاعجویی و نگرش دانشجویان به آیندۀ شغلیشان ارتباط معناداری وجود دارد و با بهبود نگرش به آیندۀ شغلی و ایجاد انگیزه در دانشجویان میتوان امیدوار بود که رفتار اطلاعجویی ایشان بهبود یابد. وجود اختلاف در رفتارهای اطلاعجویی دانشجویان ارشد و دکترا گویای این است که دانشگاهها و به شکل تخصصیتر کتابخانههای مرکزی میتوانند نقش بیشتری در ارتقاء مهارتهای اطلاعیابی و افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان ایفا کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگرش شغلی،رفتار اطلاعجویی،دانشگاه تربیت مدرس،دانشجویان تحصیلات تکمیلی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Relation between the Attitude to the Job Future and Informative-seeking Behavior among Students of Tarbiat Modares University
چکیده انگلیسی مقاله
Methodology:In terms of objective and collecting data (made by systematic approach), this research is placed in sort of applied and descriptive research respectively. in order to collect data, we used a researcher-made questionnaire.The statistical population is all students of Tarbiat Modares University in both master and doctoral degrees. Sampling was done randomly and the sample size, according to Cochran formula, is 374 personsFindings:The results obtained by structural model indicated that there is a meaningful relation between the variable defined as attitude towards jobs future and the variable information-seeking behavior of students. The results of Kruskal-Wallis and Uman- Whitney tests showed that there was no difference between postgraduate and PhD students in terms of attitude towards jobs future. In addition, there was no difference among students of various groups given the variable towards to job future. while he reaction of students of various groups towards information-seeking behaviors was similar, there exist a significant difference between master and doctoral students in terms of information-seeking behaviorOriginality: As far as the results of this research is concerned, there is a meaningful relation between the information-seeking behavior and the attitudes of students toward their job future. Improving the attitudes to job future and motivating them, we can expect their information-seeking behavior would be improved. The discrepancy between graduate and doctoral students in terms of information-seeking behaviors indicates that universities, or more accurately, central libraries can play a greater role to enhance information-seeking skills of students as well as their level of information knowledge.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نگرش شغلی,رفتار اطلاعجویی,دانشگاه تربیت مدرس,دانشجویان تحصیلات تکمیلی
نویسندگان مقاله
سید جواد زرقانی |
کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات و دانش شناسی مسئول بخش پایان نامه های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران ، ایران
فریده مداحی |
فریده مداحی رئیس کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی اداره فراهم آوری و سازماندهی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران ، ایران
نشانی اینترنتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_86715_394c4bd642a1a82f077cc2e450554111.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات