این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۵، شماره ۳، صفحات ۹۳-۱۱۱
عنوان فارسی
فراتحلیل مطالعات رفتار اطلاعیابی دانشجویان و اعضای هیئت علمی در پایگاههای اطلاعاتی ISC و ProQuest
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر فراتحلیل مطالعات رفتار اطلاعیابی دانشجویان و اعضاء هیئت علمی در پایگاههای اطلاعاتی ISC و Proquest و همچنین کشف میزان عوامل مؤثر بر رفتار اطلاعیابی و تعیین اثرگذاری متغیرهای تعدیلگر است.روششناسی: این مقاله با روش فراتحلیل کوپر (1994) انجام شد. 44 مقاله در زمینه رفتار اطلاعیابی از دو پایگاه علمی ISC و ProQuest انتخاب شد و وارد فراتحلیل شدند. پژوهشهای انتخاب شده بهروش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه در جوامع متفاوت و برحسب سنجههای پایا انجام شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار جامع فراتحلیل نسخۀ 2 انجام شد.یافتهه ا: تعداد 16 مؤلفه و عامل مؤثر بر رفتار اطلاعیابی برای دانشجویان و اعضای هیئتعلمی در پژوهشهای این حوزه شناسایی شدند. نتایج کلی فراتحلیل نشان داد که اندازه اثر یا ضریب تأثیر مؤلفهها و عوامل موثر بر رفتار اطلاعیابی 593/0 است که برحسب نظام تفسیری کوهن، در حد زیاد ارزیابی میشود. همچنین، میزان اندازه اثر متغیرها و عوامل مؤثر بر رفتار اطلاعیابی بر اساس دو متغیر گروه نمونه (دانشجویان و اعضای هیئتعلمی) و میدان مطالعه (پژوهشهای داخلی و خارجی) متفاوت است و این دو متغیر، متغیرهای تعدیلگر عوامل مؤثر بر رفتار اطلاعیابی هستند.نتیجهگیری: مقاله حاضر به دنبال فراتحلیل پژوهشهای پیشین و ارائه شواهد لازم برای عملکرد مبتنی بر شواهد در حوزه مطالعات رفتار اطلاعیابی است. یافتههای این پژوهش در کل نشان داد مؤلفههایی وجود دارند که رفتار اطلاعیابی را تحتتأثیر قرار میدهند و اثرات این مؤلفهها با توجه به گروههای مختلف جامعه و بافت محلی متفاوت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجویان،اعضا هیئت علمی،رفتاراطلاعیابی،فراتحلیل،
عنوان انگلیسی
Meta-analysis of studies in information seeking behavior of students and faculty members in ISC and Proquest databases
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: A review of studies in the information seeking behavior of students and faculty members in ISC and Proquest databases through meta-analysis study.Methodology: This paper was meta-analyzed by the method introduced by Cooper (1994). To collect data, first all studies on information seeking behavior in Iran and the world up to 1399 in two scientific databases ISC and ProQuest were searchedFindings: In the studies carried out in this field (which included in the meta-analysis), a total of 16 variables and factors affecting information seeking behavior were identified in subgroups of students and faculty members. The overall results of the meta-analysis showed that the effect size or the coefficient of influence of the components and factors affecting the information seeking behavior is 0.593, which is rated as high according to Cohen's interpretive system. In addition, the extent of the effect of variables and factors affecting information seeking behavior is different in term of the two variables of sample group (students, faculty members, medical staff and citizens) and the field of study (internal and external research), and both variables are moderating variables affecting information-seeking behavior.Conclusion: The information seeking behavior of individuals is influenced by factors, and the 16 factors identified in this study considerably affect how individuals seek information. Furthermore, in addition to the independent factors and variables of the variable, information seeking behavior is different depending on different groups of society and their local context and language.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دانشجویان,اعضا هیئت علمی,رفتاراطلاعیابی,فراتحلیل
نویسندگان مقاله
الهام میرزائی |
رئیس کتابخانه سازمان مدیریت صنعتی
نجلا حریری |
استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
داریوش مطلبی |
دانشیار، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام (ره)، شهر ری، ایران
نشانی اینترنتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_86721_25008198c5a94ce261d6b33ce7c9ae69.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات