این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۵، شماره ۲، صفحات ۱-۲۰
عنوان فارسی
بررسی تأثیر درک سرقت علمی، نگرش به سرقت علمی، ارزشهای شخصیتی و محقپنداری تحصیلی بر میزان سرقت علمی در بین دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: سرقت علمی، عبارت است از کپی کردن کلمات، متون، تصاویر و مانند آن و استفاده از اندیشههای دیگران به عنوان اندیشه خود است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان عوامل مختلف بر تمایل دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی همدان به سرقت علمی است. روش: پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی همدان تشکیل میدهند که براساس فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 263 نفر بهدست آمد. جهت گردآوری دادهها از پنج پرسشنامه استفاده شد. پایایی این پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 948/0، 955/0، 968/0، 986/0 و 975/0 بهدست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش، از مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار وارپ پی ال اس 7 استفاده گردید.یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که متغیرهای درک سرقت علمی، نگرش به سرقت علمی و ارزشهای شخصی، بر میزان سرقت علمی دانشجویان تأثیر منفی و معنیداری دارند. همچنین، متغیر محقپنداری تحصیلی بر میزان سرقت علمی دانشجویان تأثیر مثبت و معنیداری دارد. نتیجهگیری: بهنظر میرسد دانش، درک و آگاهی دانشجویان از سرقت علمی و مصادیق آن، سیاستها و مجازات قانونی در این زمینه در سطح پایینی قرار دارد که لازم است مسئولان و مدیران دانشگاهها در راستای آگاهسازی و آشنایی بیشتر دانشجویان و عواقب این کار اقدامات لازم را انجام دهند و با برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی میزان سرقت علمی را کاهش دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرقت علمی،اخلاق پژوهش،بدرفتاری دانشگاهی،ارزشهای شخصیتی،دانشگاه بوعلی سینا همدان،
عنوان انگلیسی
The effect of the perception of plagiarism, plagiarism attitudes, values personality and the right-concept study on plagiarism among Ph.D. Students of Bu-Ali Sina University
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Plagiarism is copying words, texts, images, and the like, and using the thoughts of others as one's own. The purpose of this study is to determine the extent of various factors on the tendency to plagiarism among Ph.D. students of Bu-Ali University. Method: The method of the present research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection method. The statistical population of this study consists of all Ph.D. students of Bu-Ali University. The total number of students at Bu-Ali University is equal to 832 students, which according to Cochran's formula, the sample size was equal to 263 people. Five questionnaires were used to collect data. The reliability of these questionnaires through Cronbach's alpha was equal to 0.948, 0.955, 0.968, 986, and 0.975 respectively. In order to test research hypotheses, structural equation modeling in Warp PLS7 software was used. Findings: The results of data analysis showed that the variables of perception of plagiarism, attitude to plagiarism and personal harassment have a negative and significant effect on the rate of plagiarism of students. Also, the variable of academic jurisprudence has a positive and significant effect on the rate of plagiarism of students.Conclusion: It seems that students' knowledge, understanding and awareness of plagiarism and its examples, policies and legal punishment in this field are at a low level. That the officials and administrators of the universities take the necessary measures in order to make the students more aware and familiar with the consequences of this work.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سرقت علمی,اخلاق پژوهش,بدرفتاری دانشگاهی,ارزشهای شخصیتی,دانشگاه بوعلی سینا همدان
نویسندگان مقاله
فرامرز سهیلی |
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور
آذین حمیدی |
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور
علی اکبر خاصه |
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_86455_8435a3bfda60468014c024c6ed155101.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات