این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۵۵، شماره ۲، صفحات ۴۹-۶۲

عنوان فارسی شبکه های اجتماعی و مدیریت دانش:‌ بررسی میزان استفاده دانشجویان دانشگاه های ممتاز شهر تهران از شبکه های اجتماعی و پیام رسان برای مدیریت دانش
چکیده فارسی مقاله هدف: یکی از ویژگی‌های جامعه شبکه‌ای، گسترش شبکه‌های «اجتماعی و پیام‌رسان» و از جمله کارکردهای این شبکه‌ها، مدیریت اطلاعات و دانش است. مقاله حاضر قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که دانشجویان دانشگاه‌های ممتاز شهر تهران به عنوان نخبگان جامعه تا چه اندازه توانسته‌اند از شبکه‌های یاد‌ شده برای مدیریت دانش استفاده کنند؟‌ روش پژوهش: از روش پیمایشی با نمونه‌گیری تصادفی در میان دانشجویان 7 دانشگاه ممتاز تهران بر اساس رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای ارائه توصیفی از وضعیت فعلی استفاده شده است. برای تحلیل عمیق‌تر یافته‌ها و ارائه راهبردهایی از جنس سیاستگذاری از مصاحبه عمیق استفاده شده است. یافته‌ها: در حالی که 50.1 درصد دانشجویان معتقدند شبکه‌های مذکور به بخش از زندگی روزمره ایشان تبدیل شده است، اکثریت دانشجویان، صرفاً مصرف‌کننده محتوا با اولویت محتوای سیاسی هستند. بیشترین محتوای مرتبط با دروس، صرفاً دنبال کردن اخبار کلاس‌هاست. بر اساس شاخص‌های تعیین شده برای سنجش میزان استفاده دانشجویان از این شبکه‌ها برای مدیریت دانش، 7 درصد دانشجویان به هیچ وجه از شبکه‌های یاد شده برای مدیریت دانش استفاده نمی‌کنند. 49 درصد در مقادیر کم و خیلی کم، 15.5 درصد در مقادیر خیلی زیاد و زیاد و 28.4 درصد تا حدودی از شبکه‌های مذکور برای مدیریت دانش استفاده می‌کنند. در ادامۀ پژوهش راهبردهایی از جنس سیاستگذاری برای اصلاح الگوی استفاده از این شبکه‌ها پیشنهاد شده است.‌ نتیجه‌گیری: شبکه‌های اجتماعی از ظرفیتی بسیار مهم برای مدیریت دانش برخوردار هستند و اساساً مفهوم شبکه‌های اجتماعی و مدیریت دانش به دلیل ناشی شدن هر دو مفهوم از انقلاب اطلاعاتی، توسعه جوامع اطلاعاتی و در نهایت شکل‌گیری و توسعه شبکه‌های اجتماعی دارای پیوندی اجتناب‌ناپذیر با یکدیگر هستند. یافته‌ها نشان داد که در سطح 7 دانشگاه ممتاز شهر تهران هنوز استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای مدیریت دانش در سطح مطلوبی نیست؛ اما تنها 7 درصد دانشجویان از هیچ‌یک از گویه‌های مرتبط با مدیریت دانش شامل اخذ مشاوره‌های علمی و پژوهشی از استادان، استفاده از ظرفیت کار تیمی برای فعالیت‌های علمی و ...، استفاده نکرده‌اند. واژگان کلیدی: شبکه ‌های اجتماعی؛ مدیریت دانش؛ دانشجویان؛ دانشگاه‌های تهران؛ سیاستگذاری
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه های اجتماعی،مدیریت دانش،دانشجویان،دانشگاه های تهران،سیاستگذاری،

عنوان انگلیسی Social Networks and Knowledge Management: A Survey on the Use of Social Media and Prophets for Students of Top Universities in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله One of the characteristics of the networking community is the development of 'social and messenger' networks, including the functions of these networks, knowledge and information management. The present article aims to answer the question of how well the students of Tehran's top universities as community elites have been able to use the aforementioned networks for this purpose. Abroad, which has focused on the extent of online student interest in knowledge management, has focused on how students from top universities in Tehran use these networks.A random sampling method was used among the students of Tehran University of Excellence based on the ranking of the Islamic World Science Citation Database to provide a description of the current situation. In-depth interviews were used to delve deeper into the findings and provide policy-making strategies.While 50.5% of students believe that these networks have become part of their daily lives, the majority of students are simply content consumers with political content preferences. Most content related to the lessons is simply following the news of the classes. According to indicators set to measure the extent to which students use these networks for knowledge management, 5% of students do not use these networks for knowledge management at all. 3% use low and very small amounts, 15.5% use very high and 28.4% use some of these networks for knowledge management. Policy research strategies for modifying the pattern of use of these networks are suggested below.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شبکه های اجتماعی,مدیریت دانش,دانشجویان,دانشگاه های تهران,سیاستگذاری

نویسندگان مقاله محمد صادق افراسیابی |
دکترای سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

حسن بشیر |
دکترای جامعه‌شناسی ارتباطات بین‌الملل و استاد تمام دانشگاه امام صادق، تهران.

مسعود کوثری |
دکترای جامعه‌شناسی ارتباطات بین‌الملل و استاد تمام دانشگاه امام صادق، تهران.

حسین ابراهیم آبادی |
دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری


نشانی اینترنتی https://jlib.ut.ac.ir/article_86401_3a044570b5b15b00261db16b4f36008b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات