این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۴، شماره ۲، صفحات ۳۱-۵۰
عنوان فارسی
بررسی رابطه متغیرهای چندگانه (مطلوبیت اجتماعی، هنجارهای ذهنی، خودکارآمدی تحصیلی، احتمال سرقت علمی، دانش سرقت علمی، هدف، فشار، مدیریت زمان، ریسک) با سرقت علمی در بین دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف: تعیین رابطه متغیرهای چندگانه هدف موقعیتی علمی، فشار، هنجارهایذهنی، درک خطر، دانش سرقتعلمی، خودکارآمدی تحصیلی و متغیر تعدیلکننده مدیریت زمان با احتمال سرقت علمی در مدل جانسون، هدف اصلی پژوهش حاضر میباشد.روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام تشکیل دادند ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامههای خود توسعهیافته هدف موقعیتی، فشار، درک خطر، و مدیریتزمان (جانسون، 2018)؛ هنجارهای ذهنی مونتانا و کسپزیک (2008)، خودکارآمدی تحصیلی داونپورت و لن (2006)، احتمال سرقت علمی شرد و همکاران (2002) و دانش سرقت علمی یئو (2007) بود. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار وارپ پی ال اس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین تمام متغیرهای مدل جانسون (2018) با احتمال سرقت علمی در پژوهش حاضر همبستگی معنادار و برخلاف این مدل در این پژوهش، بین فشار و دانش سرقت علمی با خودکارآمدی نیز ارتباط معناداری مشاهده میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرقت علمی،هنجارهایذهنی،خودکارآمدیتحصیلی،هدف موقعیتی علمی،
عنوان انگلیسی
The relationship between multiple variables (social desirability, mental norms, academic self- efficacy, plagiarism knowledge, purpose, pressure, time management, risk) and the possibility of plagiarism among students
چکیده انگلیسی مقاله
the purpose of present research was to determine the relationship between multiple variables (social desirability, mental norms, academic self- efficacy, plagiarism knowledge, purpose, pressure, time management, risk) with the possibility of plagiarism among post- graduate students of Ilam University. Methodology: the present research is applied in terms of purpose and is survey in terms of research implementation. It is a correlation research in terms of the manner of collecting the required data and the relationship between the variables. The statistical population of the present research includes all post- graduate students of Ilam university.The questionnaire was distributed among them by random sampling and self- developed questionnaires of risk, time management, pressure, objective and policy of APA Johnson (2018), mental norms questionnaire of Montana & Kespzick (2008), Academic self- efficacy questionnaire of Downport & Lan (2006), the possibility of plagiarism questionnaire of Shred et al (2002), plagiarism questionnaire of Yeh (2007). In data analysis, simple correlation coefficient and Structural equation modeling was used in WARP PLS software. Findings: The results of research showed that excessive pressure on students to do homework beyond their ability, lack of knowledge about plagiarism and plagiarism knowledge, as well as poor time management to do homework on time cause students to turn to this immoral phenomenon. Therefore, university administrators and professors can reduce the prevalence of this phenomenon by holding educational classes on plagiarism and its consequences, increasing students’ self- efficacy, creating a proper culture and also teaching proper time management, and prevent it from being committed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سرقت علمی,هنجارهایذهنی,خودکارآمدیتحصیلی,هدف موقعیتی علمی
نویسندگان مقاله
علی اکبر خاصه |
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور
سودابه روستایی |
دانشگاه پیام نور
فرامرز سهیلی |
هیأت علمی دانشگاه پیام نور
مهری شهبازی |
دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_80650_42b4bfbb961b2cc73d8f92ba0f783039.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات