این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۵۴، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۲۲

عنوان فارسی ارائه مدلی برای بهبود خدمات کتابخانه‌ها با استفاده از روش دیمتل مورد مطالعه: کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف اصلی این پژوهش اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات در کتابخانه‌ها و سپس ارزیابی وضعیت موجود کتابخانه ‌مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز بر اساس مدل بدست آمده و همچنین، ارائه راهکارهای مؤثر در بهبود کیفیت خدمات آن بوده است. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از حیث شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات توصیفی-تحلیلی و از نوع همبستگی می‌باشد؛ که به اولویت‌بندی ابعاد کیفیت خدمات کتابخانه‌ها براساس نظر خبرگان و ارزیابی وضعیت موجود کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز از دیدگاه کاربران آن پرداخته شد. برهمین اساس، عوامل کیفیت خدمات از مدل سروکوآل استخراج گردید و نظرات کارشناسان و خبرگان کتابخانه در ارتباط با اولویت‌بندی عوامل مؤثر در بهبود کیفیت خدمات کتابخانه، از طریق بکارگیری روش دیمتل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ همچنین، وضعیت موجود کتابخانه مورد ارزیابی از طریق پرسشنامه استاندارد سروکوآل بررسی شد. یافته‌ها: نتایج بدست آمده با توجه به روش دیمتل نشان داد که، قابلیت اطمینان به عنوان تأثیرگذارترین عامل و همدلی به عنوان تأثیرپذیرترین عامل از مهم‌ترین عوامل مؤثر در بهبود کیفیت خدمات کتابخانه‌ها به شمار می‌روند. تجزیه و تحلیل نظرات کاربران کتابخانه نیز نشان داد، که بعد همدلی بیشتر از سایر عوامل در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز مورد توجه قرار گرفته است و کتابخانه موردنظر بایستی در جهت بهبود وضعیت موجود کتابخانه از نظر ابعاد ملموسات، قابلیت اطمینان، پاسخگویی و تضمین اقدامات مؤثرتری را به عمل آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت خدمات،کتابخانه‌های دانشگاهی،مدل سروکوال،روش دیمتل،کتابخانه مرکزی دانشگاه شیراز،

عنوان انگلیسی Presenting a Model for Improving Libraries Service by Using DEMATEL (Case: Shiraz University Central Library and Documentation Center)
چکیده انگلیسی مقاله Perpose: This article aims to provide effective solutions to improve the quality of service of Central Library of the Shiraz University, the dimensions of service quality based on prioritizing comments of experts and determine the existing situation desired library from the perspective of users checked out. the Methodology: Factor of the quality of service was extracted from the SERVQUAL model. And the comments of the experts of the library in connection with prioritizing the effective factors in improving the quality of library services, Through the use of DEMATEL method, were analyzed. In addition, the perspective of the users of the library the existing situation of the target library services through a standard questionnaire checked out.Findings: Results achieved with respect to the method of DEMATEL showed that the reliability as the most influential factor and empathy as the richest of the most important factors Improve the quality of library services. The analysis of library users comments also indicated that more empathy than other factors about the satisfaction of library users.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کیفیت خدمات,کتابخانه‌های دانشگاهی,مدل سروکوال,روش دیمتل,کتابخانه مرکزی دانشگاه شیراز

نویسندگان مقاله پیام شجاعی |
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز

فرزانه عفیفیان |
دانشگاه شیراز دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی/ کارشناس مسؤل پژوهشی و مدرس دانشگاه شیراز

فرزانه اسلاملو |
کارشناس ارشد دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی https://jlib.ut.ac.ir/article_80657_63c92459e7cf464899b98bdf7d534450.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات