این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۴، شماره ۱، صفحات ۳۹-۵۷
عنوان فارسی
تعریف «نیازهای روانشناختی بنیادین» کاربر در استفاده از محصولات تعاملی و شناسایی مولفههای آن
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه تعریف دقیقی از «نیازهای بنیادین روانشناختی کاربر» در استفاده از محصولات تعاملی و همچنین استخراج مولفههای آن انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه از روش فراترکیب به منظور جمعآوری و تحلیل دادهها استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش، پایان نامهها و مقالات فارسی و لاتین مرتبط با موضوع است که بدون محدودیت زمانی در پایگاههای اطلاعاتی و مجلات علمی پژوهشی معتبر داخل و خارج کشور انتشار یافتهاند. 45 عنوان پژوهش با کسب شرایط مناسب برای ورود به فراترکیب انتخاب شدند.یافتهها: پژوهش حاضر در گام اول، با ایجاد تمایز مفهوم «نیازهای روانشناختی بنیادین کاربر» از «نیازهای روانشناختی بنیادین انسان» به تعریف هر یک از این مفاهیم رسیده و سپس در گام دوم تعداد 37 مولفه نیاز روانشناختی بنیادین را استخراج و تعریف نموده است. اصالت اثر: استفاده از ظرفیت نظریههای مربوط به نیازهای روانشناختی انسان در سایر علوم، همواره محدود به بکارگیری یک نظریه خاص بوده است، درحالی که استفاده از یک فرامطالعه که بتواند فرصتهای بیشتری برای خلق ایدههای جدید مرتبط با طراحی و توسعه محصولات تعاملی فراهم آورد مغفول مانده است. نتایج این تحقیق میتواند به درک عمیقتر از مفهوم نیازهای روانشناختی کاربر در مسیر طراحی محصولات تعاملی کمک نماید. همچنین نیازهای روانشناختی معرفی شده در این پژوهش را میتوان بهعنوان نقطه شروع طراحی محصولات تعاملی درنظر گرفت و این رویکرد جدید میتواند ظرفیت عظیمی برای ایجاد ایدههای خلاقانه و تازه باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجربه کاربر،نیاز،نیازهای روانشناختی بنیادین انسان،نیازهای روانشناختی بنیادین کاربر،
عنوان انگلیسی
Defining User Basic Psychological Needs in Using Intractive Products and Identifying its Elements
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The present study aims to provide a precise definition of "user basic psychological needs" in using interactive products and also to extract its elements.Methodology: This research uses Meta-Synthesis method to collect and analyze data. The statistical population of the research is Persian and English dissertations and articles related to the subject, which have been published in reputable databases and scientific research journals in the country and abroad without any time limit. 45 research met the criteria and were selected to enter the Meta-Synthesis method.Findings: The present study distinguished concepts of "human basic psychological needs" and "user basic psychological needs" and define them at first step and subsequently extracts and defines 37 basic psychological needs at the second step.Originality: Application of human need theories was always limited to a particular pervasive theory, while performing a meta-study has potential capacity for providing more opportunities to generate new ideas related to design and development of interactive products. The results of this study facilitate a deeper understanding of “user psychological needs” concept to design interactive products. The psychological needs presented in this research can be considered as the starting point for the design of interactive products while this new approach can provide a great capacity to create novel and creative ideas.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجربه کاربر,نیاز,نیازهای روانشناختی بنیادین انسان,نیازهای روانشناختی بنیادین کاربر
نویسندگان مقاله
بابک سهرابی |
دکتری علوم مدیریت؛ استاد؛ دانشگاه تهران؛ تهران، ایران؛
حمید رضا یزدانی |
دکتری مدیریت منابع انسانی؛ استادیار؛ پردیس فارابی دانشگاه تهران؛ تهران، ایران
علی رجب زاده |
استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، تهران
حامد محجوب |
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_77263_af918f7f86d5ae586aa39fb641c58ad1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات