این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۵۴، شماره ۱، صفحات ۹۹-۱۱۴

عنوان فارسی بررسی رابطه مدیریت دانش با نوآوری خدمات در کتابخانه‌های دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله ﻫﺪف: هدف این پژوهش تعیین رابطه مدیریت دانش با نوآوری خدمات در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر کرمانشاه است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. برای گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه اسلام، آگروال و اکیدا استفاده، و پس از هنجاریابی در میان نمونه پژوهشی توزیع گردید. جامعه آماری پژوهش، شامل 55 نفر از کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی بودند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس انجام گرفت.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بیشترین میانگین مربوط به متغیر نوآوری در خدمات کتابخانه (39/3) و کمترین میانگین مربوط به اشاعه و انتقال دانش (05/3) بود. همچنین بین کسب و خلق دانش، اشاعه و انتقال دانش، و کاربرد و استفاده از دانش با نوآوری در خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و همچنین بین مدیریت دانش و نوآوری در خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی رابطه مثبت معناداری دیده شد. بین نوآوری در خدمات و ابعاد مدیریت دانش کتابداران مورد مطالعه بر حسب محل خدمت کتابداران تفاوت معنی‌داری وجود ندارد.اصالت‌اثر: باتوجه‌به، مطلوب بودن وضعیت مدیریت دانش و نوآوری در خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی (به‌جز مؤلفه‌ی اشاعه و انتقال دانش) ضروری است تا مدیران و مسئولان کتابخانه‌های دانشگاهی در مؤلفه‌ی تسهیم دانش، زمینه‌ی حضور کتابداران را در فعالیت‌های اجتماعی و جلسات بحث و گفتگو فراهم ساخته و با برنامه‌ریزی مناسب با ایجاد انگیزه لازم، فرهنگ تسهیم و اشتراک دانش را در بین کتابداران افزایش دهد. مدیران می‌توانند از طریق برگزاری جلسات طوفان فکری یا جلسات بازنگری پس از اقدام، فضایی آزاد برای ابراز ایده‌ها و نظرات کتابداران فراهم کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت دانش،کسب و خلق دانش،اشاعه و انتقال دانش،کاربرد و استفاده دانش،نوآوری خدمات،

عنوان انگلیسی The Relationship between Knowledge Management and Service Innovation in Academic Libraries
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study was to determine the relationship between knowledge management and service innovation in academic libraries of Kermanshah.Method: The present study is a practical research and was conducted based on descriptive-survey method. To collect data, Islam, Agarwal & Ikeda questionnaire was used. After standardization it was distributed among the research population. The population of the study consisted 55 academic librarians. Because research population was limited, so, census method was used to collect data. To analyze the data, descriptive and inferential statistical tests were used.Findings: The findings showed the highest mean was related to variable of innovation in library services (3.39) and the lowest mean for dissemination and transfer of knowledge (3.05). There is also a significant relationship between knowledge creation/capture, knowledge sharing/transfer and knowledge application/use with innovation in academic library services. Also, there was a significant correlation between knowledge management and innovation in academic library services. Of course there is no significant difference between the innovation in services and the dimensions of knowledge management of librarians based on the places of librarians' services.Originality: Based on the desirability of knowledge management and innovation in academic library services (except knowledge sharing/transfer) it is imperative to improve knowledge sharing in academic libraries, so, librarians need to participate in social activities and discussion sessions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت دانش,کسب و خلق دانش,اشاعه و انتقال دانش,کاربرد و استفاده دانش,نوآوری خدمات

نویسندگان مقاله صالح رحیمی |
هیات علمی

فرامرز سهیلی |
هیأت علمی دانشگاه پیام نور

نسرین بسطامی |
کارشناس ارشد دانشگاه رازی

سارا بهرامی نیا |
دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی،


نشانی اینترنتی https://jlib.ut.ac.ir/article_77264_28e4e116b9190f4d7385c70a77480055.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات