این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۴۸۱-۴۹۸
عنوان فارسی
ارائه مدل تقلید از کسبوکارهای کارآفرینانه بر اساس نظریه تلنگر با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (مطالعه موردی: کسبوکارهای تاکسی اینترنتی در ایران)
چکیده فارسی مقاله
یکی از چالشهای کسبوکارهای جدید و نوآورانه، تقلید و کپیبرداری توسط تازهواردان است. تقلیدکنندگان تازهوارد اغلب با شکست مواجه شده و هزینههایی را به نوآوران پیشگام وارد میکنند. هدف از این پژوهش تحلیل تأثیر کارآفرینان پیشگام بر رفتار دیگر عوامل اقتصادی بازار و تقلید کنندگان از آنها است. برای اولین بار نقش نظریه تلنگر در تقلید از کسبوکارهای کارآفرینانه مدلسازی شده است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی است و از رویکرد روششناسی در دسته پژوهشهای آمیخته اکتشافی قرار میگیرد که در دو گام تحلیل مضمون و مدلسازی ساختاری تفسیری صورت پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از دو گروه است، گروه اول بهواسطه مطالعه موردی بودن پژوهش نمونههای داخلی کسبوکارهایی از جنس تاکسی اینترنتی در سال 1401 همچون اسنپ، تپسی و ماکسیم را در برمیگیرد. گروه دوم متشکل از پانزده نفر خبرگان دانشگاهی و مدیران و مؤسسان کسبوکارهای کارآفرینانه هستند که با عنوان گروه خبرگان در نظر گرفته شده اند. جمعآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته و بررسی مصاحبهها و سخنرانیهای مدیران کسبوکارهای مذکور، صورت پذیرفته است. یافتههای پژوهش، مدل مفهومی چهارسطحی متشکل از چهارده مضمون را نشان میدهد که از جمله آنها میتوان به ارتباطات، آمادگی ذهنی و انگیزه اشاره نمود. با استفاده از تحلیل میک مک، مضمون میهنپرستی بهعنوان متغیر مستقل، مضمون الگوبرداری بهعنوان متغیر وابسته و مضمون اثر نورافکن بهعنوان متغیر پیوندی شناسایی شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تقلید،کسبوکارهای کارآفرینانه،معماری انتخاب،نظریه تلنگر،
عنوان انگلیسی
Presenting an Imitation Model of Entrepreneurial Businesses Based on the Nudge theory with an Interpretive-Structural Modeling Approach (Case study:Internet Taxi Businesses in Iran)
چکیده انگلیسی مقاله
One of the challenges for new and innovative businesses is imitation and copying by newcomers. Novice imitators often fail and incur costs for pioneering innovators. This research is aimed at analyzing the impact of pioneer entrepreneurs on those who copy and imitate their works and also the other influential factors in economy of the market. For the first time, the role of Nudge Theory has been modelled in copying the entrepreneurial businesses. This research is practical in terms of purpose, and from the methodological approach, it is included in the category of exploratory mixed research, which is carried out in two steps: thematic analysis and interpretive structural modeling (ISM). The statistical population of this case study consists of two groups; the first group includes national cases of online taxis like Snapp, Tapsi and Maxim. The second group, called ‘the experts’ comprises fifteen university professionals, principals and the founders of entrepreneurial businesses. Data collection has been done using semi-structured interviews and reviewing the interviews and speeches of the managers of the mentioned busainesses. The research findings illustrate a four-level model consisting of fourteen concepts including communication, mental readiness and motivation. The application of MICMAC analysis identified the concept of patriotism, modelling, and the spotlight effect as an independent, dependent and linkage variable, respectively
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تقلید,کسبوکارهای کارآفرینانه,معماری انتخاب,نظریه تلنگر
نویسندگان مقاله
علیرضا شیرین |
گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
محسن مطیعی |
گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سیدسعید میرواحدی |
گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_90313_443b370d9bed9d50dba3246535fec4fb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات