این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۲۸۳-۲۹۹
عنوان فارسی
شناسایی و اولویت بندی فرصتهای کارآفرینانه در حوزه استارتاپهای رسانهای
چکیده فارسی مقاله
با ظهور رسانه های دیجیتال در صنعت رسانه و تسهیل تولید و توزیع محتوا، کسبوکارهای نوپای زیادی در صنعت رسانه ایجادشده است. با توجه به ارتباط دوسویه کارآفرینی و رسانه، شناسایی فرصتهای کارآفرینانه موجود در این صنعت از برجستهترین نیازهای این حوزه محسوب میشود. در حال حاضر پژوهشهای معدودی در رابطه با کارآفرینی رسانهای و شناسایی فرصتهای این صنعت در ایران انجامشده است. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و از حیث جمع آوری و تحلیل داده ها، پژوهشی آمیخته اکتشافی محسوب می شود . هدف این پژوهش شناسایی فرصتهای کارآفرینانه در استارتاپهای رسانهای در ایران بوده است. در این پژوهش برای شناسایی فرصتهای موجود در حوزه استارتاپهای رسانهای با 12 نفر از خبرگان و کارآفرینان رسانهای مصاحبههای عمیق-نیمه ساختاریافته صورت گرفت. در بخش کیفی از شیوه نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری و در بخش کمی نیز از نمونه بر اساس تکنیک نمونه گیری سیستماتیک استفاده شد. جمع آوری داده با دو شیوه مصاحبه عمیق (در بخش کیفی) و پرسشنامه (در بخش کمی) انجام گردید. در بخش کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون فرصتهای موجود در این بخش از صنعت، شناسایی شد. علاوه بر این، برای تعیین رابطه بین روندها و فرصتهای شناساییشده و شدت اثرگذاریشان بر یکدیگر، پرسشنامه مقایسات زوجی طراحی و بین خبرگان و کارآفرینان توزیع شد. دادههای حاصل از این پرسشنامهها با استفاده از تکنیک DEMATEL تحلیل شدند و در نهایت 67 فرصت در 9 بخش مختلف صنعت معرفی گردید. این فرصتها شامل فرصتهای خبری، سرگرمی، اطلاعرسانی، تبلیغاتی، آموزشی و فرهنگی بودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رسانه های دیجیتال،استارتاپ های رسانه ای،کارآفرینی رسانهای،شناسایی فرصت،
عنوان انگلیسی
Recognition and prioritizing entrepreneurial opportunities in the field of media startups
چکیده انگلیسی مقاله
In parallel with emergence of digital media in the media industry and facilitation of content production and distribution, a great number of startups have been created in the media industry. Considering the two-way communication between entrepreneurship and media industry is identification of the existing entrepreneurial opportunities in the media industry deemed the most essential needs or components in this area. Currently, a limited number of research programs have been conducted on the linkage between media entrepreneurship and identification of relevant opportunities in Iran. The present research is regard practical in terms of the purpose and exploratory mix in respect of data collection and analysis. The objective of this investigation is to identify entrepreneurial opportunities in the media startups in Iran. Thus in this research, some deep semi structured interviews were arranged for 12 media experts and entrepreneurs with the aim of identifying the existing entrepreneurial opportunities in the field of media startups. In the qualitative section, the targeted sampling method for achieving the theoretical saturation and in the quantitative section, the systematic sampling method were used. The data were collected by means of the two methods of deep interview (in the qualitative section) and questionnaire (in the quantitative section). In the qualitative section, the existing opportunities in the media industry were identified by using the thematic analysis techniques. Additionally a pairwise comparison questionnaire was designed and distributed among the experts and entrepreneurs to establish the relationship between identified trends and opportunities intensity of their counter impact. the data gathered from the questionnaires were analyzed by the DEMATEL technique and finally 67 opportunities in 9 different segments of the media industry were identified. These opportunities, inter alia included news coverage, amusement, information service, advertisement, training/education and cultural areas.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رسانه های دیجیتال,استارتاپ های رسانه ای,کارآفرینی رسانهای,شناسایی فرصت
نویسندگان مقاله
محدثه عقبایی |
کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران
آصف کریمی |
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سمیه لبافی |
استادیار پژوهشکده جامعه و اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_89057_7554aa0a5db17c2a8dc2f03e984ed445.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات