این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۸۱-۲۰۰
عنوان فارسی
ابعاد و مولفههای اکوسیستم کارآفرینی فناوری در صنایع خلاق دیجیتال ایران با تاکید بر ذائقه فرهنگی فناوریهای دیجیتال
چکیده فارسی مقاله
صنایع خلاق و فناوریهای دیجیتال یکیاز ارکان کلیدی اقتصاد دانشبنیان میباشند. با توجه به غنای فرهنگی- هنری ایران در کنار پتانسیلهای فناورانه کشور، این تحقیق با هدف شناخت اکوسیستم کارآفرینی فناورانه صنایع خلاق دیجیتال ایران تلاش دارد به این سوال پاسخ دهد که «ابعاد و عناصر اصلی در اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در صنایع خلاق دیجیتال کشور چیست؟ و نقش ذائقه فرهنگی فناوریهای دیجیتال چگونه است؟».این پژوهش از لحاظ هدف بنیادی است و با استفاده از روش کیفی نظریه برخاسته از دادهها (رویکرد گلیزری) و با تکنیک مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته هدفمند با 20 شرکت کارآفرین صنایع خلاق دیجیتال ثبت شده در معاونت علمی ریاست جمهوری در سال 1399 انجام شده است. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها نشان داد که عوامل فناورانه و نوآورانه، عوامل بنگاهی، عوامل محیطی و عوامل پشتیبان از عوامل تحول این اکوسیستم هستند و سنجههای آنان به طور کامل مشخص گردید. همچنین نقش و جایگاه ذائقه فرهنگی فناوری دیجیتال به عنوان سازه کلیدی در موفقیت این اکوسیستم بررسی و مولفههای آن شناسایی شد. براین اساس به سیاستگذاران و کارآفرینان این حوزه توصیه میشود به منظور موفقیت در اکوسیستم فناورانه دیجیتال صنایع خلاق، با توجه به تفاوتهای اساسی کارآفرینی صنایع خلاق با سایر صنایع و نظر به اهمیت استراتژیک این حوزه، از الگوی ارائه شده در این پژوهش استفاده نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اکوسیستم کارآفرینی صنایع خلاق دیجیتال،ذائقه فرهنگی فناوریهای دیجیتال،کارآفرینی دیجیتال،کارآفرینی فناورانه،صنایع خلاق دیجیتال،
عنوان انگلیسی
Dimensions and Components of Technological Entrepreneurship Ecosystem in Iran's Digital Creative Industries with Emphasis on the Culture Taste of Digital Technologies
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction & Objective: A review of international reports shows that in recent years, the creative industries and digital technologies have been the key pillars of the knowledge-based economy. Considering the cultural-artistic richness of Iran along with the technological potentials of the country, technology-based creative industries can be important drivers in Iran's economic development. The present study seeks to answer the question "What are the main dimensions and components of the technological entrepreneurship ecosystem in Iran's digital creative industries? and what is the role of cultural taste of digital technologies?". Research Method: This research is fundamental in terms of purpose, which has been done using the qualitative method of grounded theory (Glaisarian approach) and with the semi-structured in-depth interview technique with 20 Entrepreneur's company that registered in The Vice Presidency for Scientific and Technological Affairs in 2020-2021. Results: The results of the analysis of interviews showed that technological and innovative factors, corporate factors, environmental factors and supporting factors are the factors of evolution of this ecosystem, the criteria of which were fully identified. Also, the role and position of taste of digital cultural technology businesses as a key variable in the success of this ecosystem was examined and its components were identified. Conclusion: Therefore, policy makers and entrepreneurs in this field are recommended to succeed in the digital ecosystem of creative industries, given the fundamental differences between creative entrepreneurship and other industries and the strategic importance of this field, from the model presented in Use this research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اکوسیستم کارآفرینی صنایع خلاق دیجیتال,ذائقه فرهنگی فناوریهای دیجیتال,کارآفرینی دیجیتال,کارآفرینی فناورانه,صنایع خلاق دیجیتال
نویسندگان مقاله
مریم همتیان خیاط |
دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
حسام زندحسامی |
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
علی داوری |
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_87741_7944f3e6c9a470008c1d98bee9bc025a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات