این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۶۹۷-۷۱۶

عنوان فارسی اولویت بندی شاخص‌های دیده‌بان جهانی کارآفرینی براساس فرآیند تحلیل شبکه
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف اصلی این مقاله، اولویت‌بندی شاخص‌های دیده‌بان جهانی کارآفرینی براساس فرآیند تحلیل شبکه (ANP) و تحلیل روند کارآفرینی ایران در قیاس با متوسط کشورهای جهان در دوره تغییرات پارادایمی (2014-2019) می‌باشد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی است. داده‌های اولیه با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی جمع‌آوری و به کمک تکنیک ANP و نرم‌افزار Super Decisions وزن‌دهی و تحلیل گردید. جامعه آماری این پژوهش، کارآفرینان با تجربه و خبرگان دانشگاهی با سابقه علمی و پژوهشی در زمینه‌های مرتبط بوده که با روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند و گلوله برفی، تعداد 15 نفر از این افراد انتخاب گردید. در نهایت برای تحلیل روند کارآفرینی ایران از داده‌های گزارشات بین‌المللی GEM که مبتنی بر نظرسنجی‌های سالیانه از خبرگان و افراد واجد شرایط هرکشور می‌باشد، به عنوان داده‌های ثانویه پژوهش استفاده شد. از میان عوامل وزن‌دهی‌شده ویژگی‌های فردی به عنوان مهم‌ترین شاخص در توسعه کارآفرینی کشور شناخته شد. بررسی روند کارآفرینی ایران در دوره تغییرات پارادایمی نشان داد که کشور در اغلب شاخص‌ها به جز پویایی بازار داخلی و زیرساخت‌های فیزیکی در سطح کلان و درک قابلیت‌های کارآفرینانه، منزلت اجتماعی کارآفرینان موفق و انتظار ایجاد شغل در سطح خرد، وضعیت نامطلوبی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اولویت بندی شاخص ها،تحلیل روند کارآفرینی ایران،دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM)،فرآیند تحلیل شبکه (ANP)،

عنوان انگلیسی Prioritization of Global Entrepreneurship Monitoring indicators based on Analysis Network Process and analysis of Iran entrepreneurial trend in the period of paradigm shifts
چکیده انگلیسی مقاله Abstract:The main purpose of this article is to prioritize the Global Entrepreneurship Monitoring (GEM) indicators based on the Analysis Network Process (ANP) and the analysis of Iran entrepreneurial trend compared to the world average in the period of paradigm shifts (2014-2019). The research is Practical in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. Primary data were collected using a pairwise comparison questionnaire and weighed and analyzed using ANP technique and Super Decisions software. The statistical population of the study was experienced entrepreneurs and academic experts with scientific and research background in related fields. 15 people were selected by purposeful-nonprobability sampling and snowball sampling. Finally, to analyze the entrepreneurial trend in Iran, the data of GEM international reports, which are based on annual surveys of experts and qualified individuals in each country, were used as secondary research data. Among the weighted factors, personal characteristics were recognized as the most important indicator in the development of entrepreneurship in the country. The study of Iran entrepreneurship in the period of paradigm shifts showed that the country is in an undesirable situation in the most indicators except the dynamics of the domestic market and physical infrastructure at the macro level and understanding of entrepreneurial capabilities, social status of successful entrepreneurs and expecting job creation at the micro level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اولویت بندی شاخص ها,تحلیل روند کارآفرینی ایران,دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM),فرآیند تحلیل شبکه (ANP)

نویسندگان مقاله سهند طارانی |
کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطالعات، دانشگاه شهید بهشتی

سپهر طارانی |
کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی

علی اوتارخانی |
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_86020_d202440d5898d99439fcd61ae8fb16dd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات