این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۳۸۱-۴۰۰

عنوان فارسی تأثیر هوش راهبردی بنگاه مادر بر اثربخشی راهبردهای احیا در توابع بحران‌زده
چکیده فارسی مقاله یکی از فلسفه‌های وجودی بنگاه‌های مادر، ارزش افزایی در شرکت‌های تابعه است که این نقش در توابع بحران‌زده به شکل حمایت در فرایند احیا و کمک به خروج از بحران جلوه می‌کند. در این مقاله هدف آن است تا تأثیر هوشمندی راهبردی بنگاه مادر بر اثربخشی راهبردهای احیا در توابع بحران‌زده را موردبررسی قرارگرفت. این پژوهش بر اساس هدف، پژوهشی کاربردی و بر حسب گردآوری اطلاعات، پژوهشی توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش توابع بحران‌زده شامل شرکت‌های ایرانی در بازه زمانی سال‌های 1370 تا 1390 است که حداقل طی دو سال متوالی شاهد افول شاخص‌های مالی بوده‌اند که 42 هلدینگ به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در هریک به‌تناسب شرکت‌های دچار بحران تعداد 126 شرکت به‌عنوان نمونه توزیع شد. در انتخاب نمونه­ها از روش نمونه­گیری غیر احتمالی هدفمند استفاده گردید. پایایی و روایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمون‌های ضریب بار عاملی، پایایی ترکیبی، آلفاکرونباخ، روایی همگرا و روایی واگرا اندازه‌گیری شدند. داده‌های حاصل با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی (smart- PLS2) و SPSS24 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون فرضیه اصلی آشکار ساخت که هوش راهبردی بنگاه مادر بر اثربخشی راهبردهای احیا و در نتیجه آن در عملکرد کسب و کار به‌صورت کلی تأثیر معناداری دارد. به‌علاوه نتایج آزمون فرضیه‌های فرعی تحقیق نیز، تأثیر معنادار هوش مادری بر کلیه راهبردهای احیا یعنی راهبرد سازمان‌دهی مجدد دارایی­ها، راهبرد سازمان‌دهی مجدد دیون، راهبرد کارایی عملیات و راهبرد تمرکز مجدد بازار- محصول را مورد تأیید قرار داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اثربخشی راهبرد،احیا توابع بحران‌زده،بنگاه مادر،عملکرد کسب ‌وکار،هوش راهبردی،

عنوان انگلیسی The Influence of Corporate Parent Strategic Intelligence on Business Performance and Turnaround of Crisis-hit Subsidiaries
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: One of the philosophies of corporate parents’ existence is value creation within subsidiaries. In businesses affected by crisis, the mentioned role would emerge in form of supporting turnaround process and helping to get out of crisis quickly. In this article, the goal is to examine corporate parent strategic intelligence on performance of crisis-hit subsidiaries, which have employed one type of various turnaround strategies. The population of the study for crisis-hit companies consists of Iranian companies, which have experienced a decrease in their financial indices during 1370 up to 1390 for at least 2 successive ages. For corporate parents, the major stockholders of businesses with the highest number of board members are considered as statistical population. For statistical analysis, structural equation modeling and path coefficient are employed. The results of main hypothesis revealed that parent strategic intelligence generally has a significant influence on subsidiaries’ relief of crisis and. Furthermore, the results of minor hypotheses tests accepted significant influence of parent intelligence on all turnaround strategies excluding operational efficiency strategy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اثربخشی راهبرد,احیا توابع بحران‌زده,بنگاه مادر,عملکرد کسب ‌وکار,هوش راهبردی

نویسندگان مقاله عبدالله اسدزاده |
مدرس دانشگاه و معاون برنامه‌ریزی و توسعه هلدینگ تاپیکو

سید حسن طیار |
مشاور و پژوهشگر فناوری دانشگاه تهران

فائزه نودهی |
پژوهشگر مدیریت بازرگانی


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_84917_d18824b295abc8d94f2789a52ba71320.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات