این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۵۰۱-۵۲۰
عنوان فارسی
مدلسازی و پیکرهبندی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانش بنیان کوچک و متوسط
چکیده فارسی مقاله
کارآفرینی دیجیتال بعنوان پدیده نوظهور قادر است تا فرصتهای متعددی را برای فعالیت کارآفرینی از طریق دیجیتالی شدن فراهم کند. شیوع کووید-19 ضرورت توسعه این نوع کارآفرینی را تسریع نموده است. هدف این پژوهش، مدلسازی و پیکرهبندی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانش بنیان کوچک و متوسط، از طریق سطحبندی و تعیین میزان شدت تعاملات آنهاست. روش تحقیق پژوهش از لحاظ هدف،کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات آمیخته- اکتشافی است. این پژوهش دارای دوبخش کیفی برای شناسایی وسطح بندی عوامل موثر در توسعه کارآفرینی دیجیتال و یک بخش کمّی برای اندازهگیری تعاملات عوامل است. در بخش کیفی، ابتدا از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 نفر از خبرگان برای شناسایی عوامل اثرگذاردر توسعه کارآفرینی دیجیتال و در مرحله بعد، برای تعیین سطوح عوامل از مدلسازی ساختاری-تفسیری استفاده شد. در بخش کمّی نیز از روش دیمتل استفاده شده، به این منظور پرسشنامه دیمتل در اختیار 12 نفر از خبرگان قرارگرفت و با استفاده از مدلسازی دیمتل میزان تاثیر عوامل محاسبه شد. نتایج تحقیق 7 عامل اثربخش را در توسعه کارآفرینی دیجیتال نشان میدهد، این عوامل در سه دسته زمینهای، ساختاری و محتوایی طبقهبندی میشوند. عوامل بعد ساختاری با بیشترین تاثیرپذیری و عوامل بعد زمینهای با بیشترین تاثیرگذاری، نقش مهمی را در توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانش بنیان کوچک و متوسط دارا هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شرکتهای دانش بنیان،فناوری اطلاعات و ارتباطات،کارآفرینی دیجیتال،مدلسازیساختاری-تفسیری،
عنوان انگلیسی
Modeling and configuration the factors affecting the development of digital entrepreneurship in small and medium knowledge-based companies
چکیده انگلیسی مقاله
Digital entrepreneurship is new way of doing business that paves the way for the economic development of developing countries.The prevalence of COVID-19 has accelerated the need to develop this type of entrepreneurship.The purpose of this research is to model and configuration the factors affecting the development of digital entrepreneurship in small and medium knowledge-based companies, through the leveling and determining the extent of their interactions. The research method of this study is applicational in objective and from the point of view of data collection is mixed-exploratory. This research has two qualitative sections to identify and level the factors affecting the development of digital entrepreneurship and a quantitative section to measure the interactions of them.The qualitative section semi-structured interview with 17 experts has been used to identify the factors influencing the development of digital entrepreneurship and in the next step, Interpretive Structural Modeling (ISM) was used to determine the levels of factors. In the quantitative part, the DEMATEL method has been used. For this purpose, DEMATEL questionnaire was provided to 12 experts and the effect of factors was calculated by using DEMATEL.The results of the research show that 7 important factors affecting the development of digital entrepreneurship are classified in three levels of ground factors, construction and content factors. Structural factors with the most impressionability and the contextual factors with the most impact have an important role in the development of digital entrepreneurship in SME knowledge-based companies
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شرکتهای دانش بنیان,فناوری اطلاعات و ارتباطات,کارآفرینی دیجیتال,مدلسازیساختاری-تفسیری
نویسندگان مقاله
ملیکا فرد |
گروه مدیریت صنعتی،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
محمد رضا کاباران زاد قدیم |
گروه مدیریت صنعتی،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
جلال حقیقت منفرد |
گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_84923_917762fdb05d7a5ca49c154053712bec.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات