این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۸۱-۴۹۹
عنوان فارسی
اثر پیوندهای اجتماعی بر ادراک تجاریسازی پژوهشهای علوم ورزشی: نقش میانجی قابلیت پژوهشی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، بررسی اثر پیوندهای اجتماعی بر ادراک تجاریسازی پژوهشهای علوم ورزشی با نقش میانجی قابلیت پژوهشی دانشجویان بود. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم ورزشی دانشگاههای شهر تهران بود که با استناد به فرمول کوکران، از بین آنها 276 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی و طبقهای با تخصیص متناسب انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای قابلیت پژوهشی آریانی و همکاران (1394)، پیوندهای اجتماعی فرناندز-پرز و همکاران (2015) و ادراک تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی لطیف و همکاران (2016) بود. روایی محتوایی این پرسشنامهها با کمک نظرات اصلاحی 8 نفر از اساتید علوم ورزشی و 3 نفر از اساتید کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها نیز از طریق تعیین ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. در گام نخست، تحلیل دادهها نشان داد که وضعیت پیوندهای اجتماعی دانشجویان مطلوب و وضعیت قابلیت پژوهشی و ادراک تجاریسازی آنها پایینتر از حد متوسط است. در گام دوم، نتایج بهدست آمده از نرمافزار اسمارت پیالاس نسخه 3 نشان داد که پیوندهای اجتماعی و قابلیت پژوهشی، هرکدام رابطه مستقیم و معناداری با ادراک تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی دانشجویان دارند. ضمن آنکه قابلیت پژوهشی به عنوان عامل میانجی رابطه پیوندهای اجتماعی و ادراک تجاریسازی شناخته شد. بنابراین، لازم است دانشکدههای علوم ورزشی ضمن توسعه قابلیت پژوهشی و پیوندهای اجتماعی دانشجویان، گام مهمی برای تجاریسازی پژوهشهای علوم ورزشی بردارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot،پیوندهای اجتماعی،تجاریسازی،دانشجویان،علوم ورزشی،قابلیت پژوهشی&،quot،،
عنوان انگلیسی
The Effect of Social Ties on Commercialization Perception of Sports Science Research: The Mediating Role of Students' Research Capability
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the effect of social ties on the commercialization perception of sports science research with the mediating role of students' research capability. This is based on purpose, is applicable and it is descriptive-correlation in terms of data collection method. The statistical population consisted of all postgraduate students of sports science in Tehran universities. Based on the Cochran formula, 276 of them were selected through stratified (proportional allocation) and random sampling. Data collection tools were questionnaires of Ariani et al.'s (2012) research capability, Fernandez-Perez et al.'s social ties (2015), and Latif et al .'s (2016) commercialization perception. The content validity of these questionnaires was investigated with the help of corrective opinions of 8 professors of sports sciences and 3 professors of entrepreneurship, and their reliability was confirmed by Cronbach’s alpha and composite reliability. In the first step, the data analysis showed that the status of students' social ties was desirable, and their research capability and commercialization perception status were below average. In the second step, the results obtained from SMART PLS 3 software showed that social ties and research capability have a direct and significant relationship with the commercialization perception of students' research achievements. At the same time, research capability was identified as a mediator of the relationship between social ties and the perception of commercialization. Therefore, sports science faculties need to take an important step in commercializing sports science research while developing research capability and social ties of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot,پیوندهای اجتماعی,تجاریسازی,دانشجویان,علوم ورزشی,قابلیت پژوهشی&,quot
نویسندگان مقاله
امیر رحیمی |
دانشگاه تربیت مدرس
محمد احسانی |
دانشگاه تربیت مدرس
مرجان صفاری |
دانشگاه تربیت مدرس
رسول نوروزی سیدحسینی |
دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_80506_d20552c7fb23c370da497adec9515049.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات