این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۵۸۱-۶۰۰
عنوان فارسی
واکاوی پدیدۀ آفلوانزا و ذهنیت کارآفرینی گریزی در میان فرزندان کارآفرینان (با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد)
چکیده فارسی مقاله
پیدایش پدیدۀ آفلوانزا[1] بهعنوان نماد مصرفگرایی افراطی در میان فرزندان خانوادۀ کارآفرینان میتواند بقا و رشد کسبوکارها را مورد تهدید قرار دهد که تا به حال مورد مطالعۀ جامعی قرار نگرفته است. هدف اصلی مقالۀ حاضر، واکاوی پدیدۀ آفلوانزا در میان فرزندان کارآفرینان با بکارگیری روش نظریۀ دادهبنیاد رهیافت نظاممند که بر حسب هدف، پژوهش بنیادی است. پس از کدگذاری و تحلیل اطلاعات حاصله از 15 مصاحبۀ نیمهساختاریافته (مبتنیبر روش نمونهگیری هدفمند) با کارآفرینان استان تهران با حداقل 10 سال تجربۀ مدیریت کسبوکار و دارای 2 فرزند، تعداد 117 مفهوم، 20 مولفه و 7 مقوله به کمک نرمافزار اطلستی استخراج شد. براساس یافتههای این پژوهش، شرایط علّی پدیدۀ آفلوانزا شامل عواملی مانند عدم ایجاد توازن بین کسبوکار و زندگی توسط کارآفرینان، الگوسازی نامطلوب والدین کارآفرین بههمراه نامطلوب بودن شرایط/ چارچوب ملّی کارآفرینانه (محیط نامطلوب کسبوکار) است که سبب ایجاد ذهنیت کارآفرینیگریزی (بهعنوان پدیدۀ محوری) در بین فرزندان کارآفرینان شده است. ذهنیت کارآفرینیگریزی منجر به بروز کنشهای غیرکارآفرینانه و حتی ضدکارآفرینانه از جمله مصرفگرایی شدید، تنپروری و... میشود. محیط خانوادگی نامطلوب (بهعنوان شرایط زمینهای) و نیز شرایط/چارچوب عمومی جامعه مانند فرهنگ عمومی و وضعیت کلان اقتصادی (بهعنوان شرایط مداخلهگر) بر ذهنیت کارآفرینیگریزی فرزندانشان تاثیرگذار هستند. پیامدهای این پدیده در سطح فردی منجر به عدم شکلگیری زنجیرۀ کارآفرینی بیننسلی، در سطح کسبوکاری به عدم بقا و رشد کسبوکار شده و در سطح ملّی نیز منجر به هدررفت منابع ملّی و عدم توسعۀ فرهنگ ملّی کارآفرینانه میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آفلوانزا،خانواده،ذهنیت کارآفرینیگریزی،عدم بقای کسبوکار،عدم توازن کسبوکار و زندگی،نظریه دادهبنیاد،
عنوان انگلیسی
Exploring the Affluenza Phenomenon among the Children of Entrepreneurs (A Grounded Theory Study)
چکیده انگلیسی مقاله
The emergence of the affluenza phenomenon as a symbol of extreme consumerism among the children of the entrepreneurs’ family can threaten the survival and growth of businesses that has not been so far studied comprehensively. The main purpose of this paper is to investigate the phenomenon of affluenza among entrepreneurs’ children using the grounded theory. After coding and analyzing, the information obtained from 15 semi-structured interviews (based on purposeful sampling method) with entrepreneurs of Tehran chamber of commerce, 117 concepts, 20 components and 7 categories were extracted using Atlas.ti software. According to findings of the study, the causal conditions of Affluenza phenomenon are factors such as unbalance between business and life by entrepreneurs, unfavorable role modeling of entrepreneurial parents along with unfavorable entrepreneurial national framework/conditions (unfavorable business environment) that creates Entrepreneurship-aversion mindset among the children of entrepreneurs. This mindset leads to non-entrepreneurial and even anti-entrepreneurial actions such as extreme consumerism, escape from hardship and etc. among the children of entrepreneurs. Family unfavorable environment (as contextual conditions) as well as general framework/conditions of society such as public culture and macroeconomic situation in the country (as intervening conditions) affects the entrepreneurship-aversion mindset of their children. The consequences of the affluenza phenomenon at the individual level lead to the lack of forming the transgenerational entrepreneurship, as well as at the business level leads to the lack of business survival and growth. Further, the affluenza phenomenon leads at the national level to loss national resources and lack of development of entrepreneurial national culture.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آفلوانزا,خانواده,ذهنیت کارآفرینیگریزی,عدم بقای کسبوکار,عدم توازن کسبوکار و زندگی,نظریه دادهبنیاد
نویسندگان مقاله
سیده فاطمه مقیمی |
دانشجوی دکترای گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
علیرضا شیروانی جوزانی |
عضو هیأت علمی گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
زهرا علیپور درویش |
دانشیار گروه مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_80509_0f8d7e41f1adcd5832a5560f91568c1c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات