این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۳۶۱-۳۸۰

عنوان فارسی راهکارها و چالش های راه اندازی سامانه بازاریابی الکترونیک روستایی: تکنیک دلفی
چکیده فارسی مقاله در دو دهه اخیر، علی­رغم دسترسی روستاها به فناوری اطلاعات و ارتباطات، اما شاهد کاهش جمعیت هستیم. به نظر می­رسد استفاده از فضای مجازی برای توسعه کسب و کار روستا الزامی است و بازاریابی الکترونیک، فرصت اشتغال گسترده­ای را فراهم خواهد نمود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف کاربردی و با روش دلفی انجام گردید تا راهکارها و چالش­های راه­اندازی سامانه بازاریابی الکترونیک روستایی تعیین گردد. پانل دلفی شامل 26 متخصص از اساتید دانشگاهی در مراکز علمی و سازمان­های دولتی نقاط مختلف کشور بود. روند پژوهش، سه مرحله­ای و ترکیبی از دلفی سنتی (مرحله اول) و الکترونیک (مرحله دوم و سوم) که در بازه زمانی مهر 1398 الی فروردین 1399 انجام شد. گردآوری اطلاعات نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که با استفاده از پرسشنامه مرحله اول، پرسشنامه­های مراحل بعدی تنظیم گردید. در ارتباط با راه­اندازی سامانه بازاریابی، هشت راهکار (مرتبط با آمیخته بازاریابی و سازمان بازاریابی) و چهار چالش (اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، فناوری) ارائه شد. اتفاق نظر کارشناسان به این صورت بود که ساختار سازمانی سامانه، غیردولتی باشد، به ارائه خدمات گردشگری، تولیدات صنایع دستی و محصولات خشک کشاورزی بپردازد، از سیستم پست دولتی و خصوصی به صورت همزمان استفاده و مدل فروشی بنام مدل خدمات معاملات به­کار برده شود. در پایان، یافته­ها با درنظرگرفتن بحران کووید-19 بحث شد و پیشنهاداتی مطرح گردید
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازاریابی الکترونیک روستایی،تکنیک دلفی،دفاتر ICT روستایی،کووید-19،

عنوان انگلیسی The Solutions for and Challenges ahead of Launching a Rural e-Marketing System: the Delphi Technique
چکیده انگلیسی مقاله Despite rural access to communication and information technology in the last two decades, there has been a decline in the rural population. The use of cyberspace seems essential for the development of rural business and e-marketing has the potential to provide a wide range of employment opportunities. In this regard, the present study was carried out with a practical purpose, using a qualitative method (the Delphi technique) in order to determine the strategies and challenges related to the establishment of a rural e-marketing system. The Delphi panel included 26 university professors and government-based experts from academic institutions and government agencies across the country. The research process, which started in September 2019 and continued to April of the following year, encompassed three stages with a combination of traditional (the first round) and electronic (the second and third rounds) Delphi. Data was collected through questionnaires; the first-round questionnaire was used as the basis for the questionnaires of the second and third rounds. As regards establishing a marketing system, eight strategies (related to marketing mix and marketing organization) and four types of challenge (economic, social, legal, and technological) were brought to light. The experts’ consensuses was that the organizational structure of the system would have to be non-governmental and provide tourism services, handicrafts, crops, and dried fruits simultaneously; use a public-private postal system; and apply a sales model called the transaction service model. Finally, considering the Covid-19 crisis, the findings were discussed and some suggestions were made.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازاریابی الکترونیک روستایی,تکنیک دلفی,دفاتر ICT روستایی,کووید-19

نویسندگان مقاله احمد تقدیسی |
دانشیار دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه‌ریزی، دانشگاه اصفهان

سیدجابر علویون |
دانشجوی دکتری تخصصی جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_78924_ea7cf8d35ae9dc477725600b9b537140.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات