این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۷۳-۲۹۲
عنوان فارسی
مفهومپردازی الگوی کارآفرینی در صنایع فرهنگی (موردمطالعه: حوزه زبان و ادبیات فارسی)
چکیده فارسی مقاله
هدف از این مقاله، مفهومپردازی الگوی کارآفرینی در رشته زبان و ادبیات فارسی با تولید محتوای صنایع فرهنگی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش کیفی _ روایتی است. جامعه مورد مطالعه، استادان صاحبنظردانشگاه درحوزههای ادبیات فارسی، کارآفرینی و اقتصاد، در سال1399 هستند؛ در این پژوهش از روش نمونهگیری قضاوتی و گلولهبرفی استفاده شد و مصاحبهها تا مرحله اشباع دادهها (15 نفر) ادامه یافت. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و از روش پیشنهادی آیزنهارد (1989) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان دادکه کارآفرینی در ادبیات فارسی متأثر از عوامل گوناگونی است که در شرایط علّی (تعداد دانشآموختگان بیکار، کسب درآمد از تخصص ادبیات فارسی، محدودیت دراستخدامها، وجود تقاضا)؛ شرایط مداخلهای (تأمین منابع مالی، نگرش درست تصمیمسازان و سیاستگذاران)؛ شرایط زمینهای (حمایتهای بخش دولتی و خصوصی، محیط اجتماعی-فرهنگی در جامعه ، نظام آموزشی خلاق و حقوق مالکیت فکری) قابل طبقهبندی بوده و پیامدهای مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای آن قابل طرح است. در پایان، پیشنهادهایی برگرفته از این تحلیل محتوایی برای کارآفرینی در ادبیات فارسی با صنایع فرهنگی ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زبان و ادبیات فارسی،صنایع فرهنگی،کارآفرینی فرهنگی،
عنوان انگلیسی
Conceptualization of Entrepreneurship Model in Cultural Industries (Case Study: Persian Language and Literature)
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this article is to conceptualize the entrepreneurial model in the field of Persian language and literature by producing the content of cultural industries. This research is applied in terms of purpose and in terms of qualitative-narrative method. The study population is university professors in the fields of Persian literature, entrepreneurship and economics in 1399; In this study, judgmental sampling and snowball sampling methods were used and interviews were continued until the data saturation stage (15 people). Data were collected using semi-structured interviews and analyzed by the method proposed by Eisenhardt (1989). The results showed that entrepreneurship in Persian literature is affected by various factors that in causal conditions (number of unemployed graduates, earning income from the specialty of Persian literature, restrictions on employment, the existence of demand); Intervention conditions (funding, correct attitude of decision makers and policy makers); Underlying conditions (public and private sector support, socio-cultural environment in society, creative education system and intellectual property rights) can be classified and various economic, cultural, social and political consequences can be proposed for it. Finally, suggestions from this content analysis for entrepreneurship in Persian literature with cultural industries are presented.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
زبان و ادبیات فارسی,صنایع فرهنگی,کارآفرینی فرهنگی
نویسندگان مقاله
مریم رحمانی |
ندارم
علی محمد موذنی |
استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران
رضا محمدکاظمی |
دانشیار گروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی
یوسف محمدی فر |
گروه کارآفرینی، دانشگده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی،کرمانشاه، ایران
سید محمد باقر نجفی |
استادیاردانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_80699_98fb8686bae739f35f19be9d9d7579b2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات