این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۶۹-۲۹۴
عنوان فارسی
موسیقی عامهپسند مستقل و فرهنگ غالب؛ سوژه اجتماعی در مضامین آثار امیرحسین مقصودلو (تتلو) در دههی ۹۰
چکیده فارسی مقاله
این مقاله به رابطۀ موسیقی عامه پسند مستقل و فرهنگ غالب می پردازد. امیرحسین مقصودلو، ملقب بهتتلو، خوانندۀ مشهور، مورد مطالعۀ این پژوهش است. این مقاله به مطالعۀ محتوای آثار تتلو به عنوان یکخوانندۀ موسیقی عامه پسند در دهۀ 1390 شمسی می پردازد. سؤالی که در این تحقیق مطرح می شود ایناست که آیا این محتوا بازتاب دهندۀ سوژۀ برآمده از دل سیاست های نئولیبرالی مورد مناقشۀ چند دهۀگذشته بین صاحب نظران است یا خیر. این پژوهش با روش تحلیل مضمون، ده اثر از این خواننده را کهاز آن ها استقبال بیشتری شده است، بررسی می کند. نتیجۀ این بررسی، حوزه هایی را مشخص می کند کهبخشی از آن ها شامل مضمون هایی هستند که همسو با فرهنگ غالب و بخش دیگر، در تقابل با آن قرارمی گیرند. از دل چنین تطبیق و تقابلی سوژه ای سرگردان و آشفته برمی آید که هم مورد مذمت جامعه وفرهنگ و ایدئولوژی غالب و هم مورد عتاب منتقدان آن ها واقع می شود
کلیدواژههای فارسی مقاله
امیرحسین مقصودلو،ایدئولوژی حاکم،تتلو،تتلیتی،فرهنگ غالب،موسیقی عامه پسند،نئولیبرالیسم،
عنوان انگلیسی
Independent Popular Music and Dominant Culture; The Social Subject in the Themes of Amir Hossein Maghsoudloo’s (Tataloo) Works in 2020s
چکیده انگلیسی مقاله
This article discusses the relationship between Iranian independent popular music and dominant culture. It discusses how Amir Hossein Maqsoudloo, nicknamed Tataloo, as a famous Iranian artist in 2010s, describes subjectivities in his works and whether this description reflects a neoliberalist subjectivity or not. Since there are controversies among sociologists about whether neoliberal policies are detectable in Iranian socio-economic structures, we analyze the themes of Tataloo’s 10 most listened tracks, which reveal two distinct themes, one compromising the dominant culture and the other contradicting it. Results show that Tataloo himself and the subjectivities he represents are both turbulent and condemned and rebuked by society, the government, and its critics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
امیرحسین مقصودلو,ایدئولوژی حاکم,تتلو,تتلیتی,فرهنگ غالب,موسیقی عامه پسند,نئولیبرالیسم
نویسندگان مقاله
علی راغب |
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
حسن ایقانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsal.ut.ac.ir/article_87342_44806e24eca2da6d3944fbcce734a3bf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات