این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
جامعه شناسی هنر و ادبیات
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۵۹-۱۷۸
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی روشهای نمایش خلاق و بازی نمایشی بر نگرش اجتماعی و توانایی معنوی
چکیده فارسی مقاله
آموزش مفاهیم دینی، تغییر نگرش اجتماعی و ایجاد توانایی معنوی در کودکان نیاز به شناسایی و به کارگیری اصول مؤثر دارد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر روش نمایش خلاق و بازی نمایشی بر نگرش اجتماعی و توانایی معنوی دانشآموزان در درس هدیههای آسمانی پایه سوم ابتدایی است. این پژوهش با روششناسی ترکیبی و با طرح متوالی اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی در منطقه 3 شهر تهران که در سال تحصیلی 1397 ـ 1396 مشغول تحصیل بودند تشکیل میدهد. روش نمونهگیری در این پژوهش، نمونهگیری در دسترس است. حجم نمونه تحقیق، شامل 60 دانشآموز پایه سوم ابتدایی است که بهصورت تصادفی به دو گروه گواه (روش بازی نمایشی) و گروه آزمایش (روش نمایش خلاق) تقسیم شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه استاندارد نگرش اجتماعی و توانایی معنوی است که روایی آن توسط متخصصین و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ ( 91%) تأیید شده است. تحلیل استنباطی دادهها نیز به روش تحلیل مانکوا انجام شده است. یافتههای پژوهش، نشان میدهد که روش نمایش خلاق نسبت به روش بازی نمایشی در ارتقاء نگرش اجتماعی و توانایی معنوی تأثیر بیشتری داشته است (05/0P<).
کلیدواژههای فارسی مقاله
نمایش خلاق،بازی نمایشی،نگرش اجتماعی،توانایی معنوی،
عنوان انگلیسی
Comparison of the effectiveness of Creative drama and dramatic play on social attitude and spiritual ability
چکیده انگلیسی مقاله
Teaching religious concepts and developing social attitude in children, just like any other science needs to identify and apply correct, efficient and effective principles and methods. The purpose of this study is to investigate the effect of creative drama and dramatic or fantasy play on the social attitude and spiritual ability in the school subject "Hediyehaye Asemani" in 3rd grade elementary students. This research has been carried out by using mixed methodology and sequential explanatory design. The statistical population of this study is consisted of all 3rd grade elementary girl students in Tehran who were studying in the academic year of 1396-1397. The sampling method used in this study was convenience sampling. The sample size of the research included 60 3rd grade elementary students that were randomly divided into two groups: the control group (dramatic or fantasy play) and the experimental group (creative drama). The data collection tool in this research in the qualitative section was interview and in the quantitative part was the standard questionnaire of social attitude and ability that its validity was confirmed by the experts and its reliability was confirmed by the Cronbach's alpha test up to 91%. The inferential data analysis was done using MANCOVA method. Research findings show that creative drama has had more effect on the spiritual ability and social attitude than dramatic or fantasy play (P< 0/05). According to the results of the research, using creative drama in the field of education increases spiritual ability and social attitude.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نمایش خلاق,بازی نمایشی,نگرش اجتماعی,توانایی معنوی
نویسندگان مقاله
حسین مرادی مخلص |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
مهین درویش |
کارشناس ارشد علوم تربیتی، دبیر آموزش و پرورش، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsal.ut.ac.ir/article_84246_b70f88b20fca726e399ceebdf4b9c27b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات