این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
جغرافیا و توسعه
، جلد ۲۱، شماره ۷۰، صفحات ۱۱۳-۱۳۴
عنوان فارسی
شناسایی عوامل مؤثر بر گردشگری فرهنگی در ایران: خوانشی استعاری از مفهوم پنجرۀ فرصت کارآفرینانه
چکیده فارسی مقاله
گردشگری یکی از پویاترین فعالیتهای اقتصادی عصر حاضر است که در توسعه پایدار نقش مهمی دارد. گردشگری فرهنگی یکی از انواع گردشگری است که طیف وسیعی از گردشگران را در بر میگیرد و به دلیل نقش مهم آن در حفظ فرهنگ و تاریخ اجتماعات مختلف شایسته توجه ویژهای است. شناسایی فرصتها و پنجرههای فرصت کارآفرینانه در حوزه گردشگری فرهنگی میتواند شرکتها و مؤسسات نوپا را برای توسعه این صنعت توانمند سازد، مشاغل و کسبوکارهای زیادی ایجاد نماید و نرخ بیکاری را تا حدودی کاهش دهد. همچنین پرداختن به موضوع کارآفرینی مخصوصاً در عرصه گردشگری فرهنگی میتواند پنجره فرصتی را به روی جوانان بیکار بگشاید که میتواند نشاندهنده اهمیت پرداختن به این موضوع باشد. هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد فرصت کارآفرینی گردشگری فرهنگی در ایران میباشد. روش تحقیق مورد استفاده آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) است. جامعه آماری تحقیق خبرگان و در بخش کمی کارشناسان دفاتر گردشگری و حوزه کارآفرینی میباشند. ابزار تحقیق مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بوده است. موضوع اتکاپذیری تحقیق توسط محقق رعایت شده و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. روش آماری در مرحله کمی تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار PLS و آزمون T تکنمونهای و فریدمن در نرمافزار SPSS است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که عوامل مالی با میانگین رتبه (62/3)، زیرساختی (44/3)، فرهنگی (29/3)، اقتصادی (12/3)، بازاریابی (72/2)، آموزشی (46/2)، قانونی – اداری (37/2) و اجتماعی (18/2) در ایجاد فرصت گردشگری فرهنگی تأثیرگذارند. از اینرو، در صورت فراهم بودن فرصتهای گردشگری بهعنوان یک منبع کارآفرینانه و اشتغالزا، زمینه توسعه و آبادی استانهای کشور ایجاد میشود. کمک مادی به افراد کارآفرین، اختصاص اعتبار و بودجه کافی به طرحهای پژوهشی، طرحهای تشویقی سرمایهگذاری بخش خصوصی وکمک مالی به توسعه اماکن اقامتی، پذیرایی، و توسعه زیرساختها از جمله توصیههای سیاستی در زمینه مالی ایجاد فرصتهای گردشگری فرهنگی میتواند باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گردشگری، گردشگری فرهنگی، پنجره فرصت، کارآفرینی،
عنوان انگلیسی
Identifying the factors affecting cultural tourism in Iran: A metaphorical reading of the concept of the window of entrepreneurial opportunity
چکیده انگلیسی مقاله
Tourismis one of the most dynamic economic activities of the present era, which plays an important role in sustainable development.Cultural tourism is one of the types of tourism thatcovers awide range of tourists that deservesagreat attention due to its importantrole inpreservingthe cultureand historyof different communities.Identifyingopportunities andwindows of entrepreneurialopportunity in the fieldof culturaltourism canempower start-ups and companies todevelop the industry, create manyjobs andbusinesses,andreduce theunemployment rate to some extent. Also, addressing the issue of entrepreneurship,especially in the field of cultural tourism, can open a window of opportunity to unemployed youth, indicating the importance of addressing this issue. Accordingly, the present study is an attempt to identify the factors affecting the creation of cultural tourism entrepreneurship opportunities in Iran. The researchmethod is mixed exploratory (qualitative and quantitative).The statistical population of the research is experts. In the quantitative section, the statisticalpopulation includes experts in tourism offices and entrepreneurship area. The research instrument is a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire.The research reliability is investigated and the reliability of the questionnaire is confirmed using Cronbach's alpha coefficient. The statistical method in the quantitative stage is a confirmatory factor analysis in PLS software, a single-sample T-test, and Friedmanin SPSS software.The research findingsshow thatfinancial factors withaverage rank of 3.62, infrastructure (3.44),cultural(3.29), economic(3.12), marketing (2.72),educational(2.46), legal-administrative(2.37), and social(2.18) factorsareeffective increating cultural tourism opportunities.Therefore,if tourism opportunities areavailable as an entrepreneurialandemployment source,the developmentand settlementof the country'sprovinces will be created.Material assistanceto entrepreneurial people,allocatingsufficient credit andbudget to researchprojects,private sectorinvestment incentive plans,andfinancial assistance tothedevelopment of accommodation,hospitalityand infrastructuredevelopment, includingpolicy recommendationsinthe financial field.Creating opportunities forculturaltourismcanbe.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
گردشگری, گردشگری فرهنگی, پنجره فرصت, کارآفرینی
نویسندگان مقاله
فریده کمری |
دانشجوی دکترا، گروه کارآفرینی- توسعه، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول، علیآباد کتول، ایران
سیدمحمدرضا حسینی |
دانشیار گروه کارآفرینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی علیآباد کتول، علیآباد کتول، ایران
صیدمهدی ویسه |
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
محمودرضا مستقیمی |
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی علیآباد کتول، علیآباد کتول، ایران
نشانی اینترنتی
https://gdij.usb.ac.ir/article_7419_f3af2b26e851260cf869494ab9946c13.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات