این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
حدیث پژوهی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۳۷-۱۶۲
عنوان فارسی
حوزۀ حدیثی شیعیان در بغداد از تأسیس تا پایان سدۀ سوم هجری
چکیده فارسی مقاله
آگاهی از تاریخ اندیشهها هر محققی را ناگزیر رهسپار کانونهای زایش آن تفکر میکند. بنابراین پیجویی از تاریخ تفکر و سیر اندیشۀ شیعی نیز نیازمند آشنایی و واکاوی حوزههای اندیشهساز آن است. در این میان، حوزۀ حدیثی شیعیان در بغداد در تولید علم و عالمپروری از جایگاه ویژهای برخوردار بود. در پژوهش حاضر، تأسیس این حوزه و مراحل بالندگی آن تا انتهای سدۀ سوم و نیز عملکرد حوزۀ بغداد در سه عرصۀ علمآموزی، تألیف آثار و انتقال مکتوبات گذشتگان بررسی، تبیین و تحلیل میشود. بر اساس یافتههای این پژوهش، پیشینۀ حرکت علمی شیعیان بغداد اغلب به عالمان محلۀ کرخ در عصر صادقینv میرسد. تلاش علمی این گروه و جمعی از مهاجران کوفی در دوران تأسیس شهر بغداد بهدلیل فقدان ظرفیت علمی لازم و شرایط سخت سیاسی به تأسیس حوزۀ بغداد نینجامید. این حوزه از زمان تأسیس تا انتهای قرن سوم سه مرحله را گذرانید. مرحلۀ نخست(دوران مهاجران)، حوزۀ بغداد بهوسیلۀ عالمان مهاجر کوفی پایهگذاری شد. مرحلۀ دوم(دوران بومیان)، شکوفایی این حوزه به دست عالمان بومیاش بود و حتی دوران خفقان متوکل نتوانست روند رو به رشد آن را متوقف سازد. مرحلۀ سوم(عصر غیبت صغری)، تلاطمهای عقیدتی مانع پویایی این حوزه بهواسطۀ فعالیت عالمان بغدادی و رحلههای علمی نشد. تجربۀ دو نمای متفاوت از علمآموزی، پرتألیفی، جامعنگاریهای متعدد و پیشتازی در نگارش برخی تکنگاریها ـ که بررسی اعتبار این آثار نشانگر منزلت والای حوزۀ بغداد استـ و انتقال گستردۀ میراث معتبر و کهن ثقات متقدم شیعه، گزارشی از عملکرد حوزۀ حدیثی بغداد است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حوزۀ حدیثی بغداد، مهاجران کوفی، بومیان بغداد، علمآموزی، نگاشتههای علمی، انتقال میراث گذشتگان،
عنوان انگلیسی
The Shiite hadith center in Baghdad: from development until the end of 3rd century Nosrat Nilsaz Associate professor of Ulum Quran and hadith, Tarbiat Modares University.
چکیده انگلیسی مقاله
Knowledge of the history of ideas inevitably leads any researcher to the centers of its birth. Therefore, researching the history of Shiite thought and course requires familiarity and analysis of its fields of thought. Meanwhile, the Shiite hadith field in Baghdad had a special place in the production of science and teaching scholars. In the present study, the establishment of this seminary and its development stages until the end of the third century, as well as the performance of the Baghdad seminary in three areas of learning, compiling works and transmitting the writings of the past are reviewed, explained and analyzed. According to the findings of this study, the history of the scientific movement of the Shiites of Baghdad often goes back to the scholars of the Karkh place in the era of Șādiqayn (pbuh). The scientific efforts of this group and a group of Kūfī immigrants during the establishment of the city of Baghdad did not lead to the establishment of the Baghdad constituency due to the lack of necessary scientific capacity and difficult political conditions. This seminary went through three stages from its establishment until the end of the third century. The first phase (the time of the emigrants), the Baghdad seminary was founded by Kūfī immigrant scholars. The second phase (the natives period) was the flourishing of this field by its native scholars, and even the suffocating period of Mutawakil could not stop its growing trend. The third phase (the age of minor absence), ideological turmoil, did not hinder the dynamism of this field due to the activities of Baghdad scholars and scientific stages. The experience of two different aspects of scholarship, authorship, numerous collections, and the forerunner in the writing of some monographs - which examine the validity of these works - shows the high status of the Baghdad seminary - and the extensive transmission of the authentic and ancient heritage of the early Shiites.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حوزۀ حدیثی بغداد, مهاجران کوفی, بومیان بغداد, علمآموزی, نگاشتههای علمی, انتقال میراث گذشتگان
نویسندگان مقاله
نصرت نیلساز |
دانشگاه تربیت مدرس
ابوالفضل رجائی فرد |
دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111246_87f5dab76e3d22f02af40bae0859e370.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات