این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حدیث پژوهی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۴۱-۲۵۶

عنوان فارسی بررسی و تحلیل مفهوم روایت نبوی «من تعلم القرآن ثم نسیه لقی الله اجذم»
چکیده فارسی مقاله حفظ قرآن به‌معنای به خاطر سپردن آیات و سوره‌های آن، از زمان نزول قرآن تابه‌حال، همواره مورد عنایت مسلمانان قرار داشته و از ارزش و جایگاه والایی برخوردار بوده است. فراموشی الفاظ قرآن پس از حفظ آن نیز امری ناپسند قلمداد می‌شود. این باور گاه تا به آنجا پیش می‌رود که بر مبنای برخی روایات نظیر روایت نبوی «مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ ثُمَّ نَسِیهُ لَقِیَ اللهَ أَجذَمُ» فراموش‌کنندۀ قرآن، مستحق عقوبت در روز قیامت دانسته می‌شود. نویسندگان این مقاله، با روش «توصیف و تحلیل» برای دستیابی به مفهومی صحیح از حدیث یادشده، ابتدا با استفاده از قواعد و معیارهای حدیث‌شناختی، به بررسی سلسلۀ سند حدیث می‌پردازند و اشکالات آن را مطرح می‌کنند، سپس با نگاهی به نظریات شارحان و محدثان، به تحلیل متن حدیث پرداخته و از مفهوم صحیح آن که نوعی تشبیه و یا کنایه است، پرده برمی‌دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله غریب الحدیث، تعلیم قرآن، حفظ، نسیان، اجذم، یزید بن ابی زیاد،

عنوان انگلیسی Analysis of the meaning of Prophet's hadith "man ta'allam al-Quran thumma nasiyahÅ« laqiya al-llahu ajdhama" Whoever learns the Quran, then forgets, meets God with hands cut off
چکیده انگلیسی مقاله Memorizing (Ḥifẓ) the Qur'an means memorizing its verses and suras, Since the revelation of the Quran, has always been noticed by Muslims and has had a high value and status. Also Forgetting the words of the Quran after memorizing it, is considered bad manner. This belief sometimes goes so far that according to some hadiths such as the Prophetic Hadith “Whoever learns the Quran, then forgets, meets God with hands cut off”, anyone who forgets the Qur'an, deserves to be punished on the Day of Judgment. The authors of this article, using the descriptive-analytical method, to find the correct meaning of this hadith, first, using the rules and criteria of hadith research, examine the hadith Isnād and state its problems, then, According to the opinions of commentators, analyze the text of the hadith and express the correct meaning of it, which is a kind of simile or metaphor.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله غریب الحدیث, تعلیم قرآن, حفظ, نسیان, اجذم, یزید بن ابی زیاد

نویسندگان مقاله حسن زرنوشه فراهانی |
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

حمید ایماندار |
دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111250_a25b78c4d4f5876d9a81fa1a0b764bf4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات