این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حدیث پژوهی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۷-۲۶

عنوان فارسی تحلیل سندی و متنی حدیث «ردّوا الحجر من حیث جاء» و تطبیق آن با قاعدۀ مقابله به مثل
چکیده فارسی مقاله در کتاب نفیس نهج‌البلاغه که گزیده‌ای از عالی‌ترین و زیباترین سخنان امام علیR است، حدیثی ذکر شده که می‌فرماید: «ردّوُا الحجرَ مِن حیثُ جاء، فإنّ الشرَّ لا یدفَعُه إلا الشّرُّ.» این روایت که پس از نهج‌البلاغه در منابع متعدد شیعه و اهل سنّت منعکس شده است، بر دفع بدی با بدی یا همان مقابله به مثل تذکر می‌دهد؛ درحالی‌که این معنا علاوه بر آنکه می‌تواند بستری برای ورود شبهۀ تلافی‌جویانه بودن آموزه‌های دین مبین اسلام فراهم آورد، با آیات و روایات متعددی که دالّ بر صفح و احسان در مقابل بدی و شر است، متعارض می‌نماید. در نگاشتۀ حاضر پس از ارزیابی سندی و اعتبارسنجی روایت مذکور و نیز شرح و تبیین کامل آن، تعارض این روایت با ادلۀ قرآنی و روایی دیگر نمایان شده و سپس از رهگذر تبیین رابطۀ منطقی میان دو قاعدۀ دفع شر با نیکی و مقابله به مثل، تعارض مذکور برطرف گردیده و در نهایت این نتیجه حاصل آمد که روایت مورد بحث نه‌تنها به هیچ رو دلالت بر انتقام‌جویی و یا تلافی ظالمانه ندارد، بلکه گاه در مواردی، اتخاذ هر موضع دیگری غیر از موضع مقابله‌ای، زیان‌آور و غیرمنطقی است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نهج‌البلاغه، ردوا الحجر، شرّ، مقابله به مثل، عفو و صفح،

عنوان انگلیسی The Isnad and textual analysis of the hadith "ردوا الحجر من حیث جاء" and its Comparison to the rule of Retaliation
چکیده انگلیسی مقاله In the exquisite book of Nahj al-Balagha, which is an excerpt from the most beautiful and excellent utterances of Imam Ali (peace be upon him), a hadith is quoted as saying: "Answer the stone from where it came, because evil is only driven by evil"; this hadith reflected in numerous sources by Shiites and Sunnis, it mentions the repudiation of evil by evil or Retaliation. While this meaning can provide a ground for that the Islamic teachings are revenge. It contradicts the numerous verses and traditions that point to the forgiveness and kindness in the face of evil. In the present article, after Isnad evaluating and authenticity of this tradition and its full explanation, we show that this hadith conflicts with Quranic verses and other traditions and then by explaining the logical relationship between the two rules; evil repudiation with goodness and retaliation, this conflict has been resolved, and it has finally been concluded that not only this tradition does not imply any revenge or outrageous retaliation, but also sometimes, in any case, taking a position other than a retaliation, is harmful and irrational one.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نهج‌البلاغه, ردوا الحجر, شرّ, مقابله به مثل, عفو و صفح

نویسندگان مقاله سکینه آخوند |
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

مریم کریمی‌تبار |
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم


نشانی اینترنتی https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111209_84e435f1b0df4e9afdaa2f33f308145c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات