این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
حدیث پژوهی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۷-۲۸
عنوان فارسی
بررسی احادیث تقیه از دیدگاه مجلسی اول
چکیده فارسی مقاله
تقیه، موضوعی است که در آیات قرآن و سنت معصومان (ع) ریشه دارد و در فهم محتوا و هدف کلام ائمه معصومین(ع) مؤثر است. محمدتقی م جلسی، ضرورت تقیه را افزون بر ادله قرآن و حدیث، از طریق قاعده حفظ حرمت مسلمان نیز اثبات نموده است . او بین تقیه و اتقا تفاوت می گذارد زیرا بخشی از احادیث با هدف اتقا صادر شده است و نه تقیه. وی درجات فهم مردم را در تقیه مؤثر و آن را از راه نشانه های سندی و محتوایی، قابل تشخیص می داند و در نشانه های سندی به مواردی چون انتساب حدیث به امام پیشین و حضور راوی عامی اشاره می نماید. مجلسی نشانه های محتوایی را در قالب مواردی نظیر تعارض حدیث با خبر متواتر، اضطراب و تشویش متن، و وجود قراین دال بر مشابهت با روایات عامه مبتنی کرده است. او در بحث وجوب تقیه، دو شرط اضطرار و مقتضیات مخاطب را مورد تأکید قرار داده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
محمدتقی مجلسی، تقیه، اتقا، راوی عامی، تعارض حدیث، قراین سندی و محتوایی حدیث،
عنوان انگلیسی
A Study of Hadiths regarding Prevarication from the Viewpoint of M. Taqi Majlesi
چکیده انگلیسی مقاله
Prevarication is a propounded subject in jurisprudence and hadith which is derived from the verses of the holy Quran and the manners of the holy Prophet’s family. It is impressive to understand the content and the purposes of their holy speeches. The late Mohammad Taqi Majlesi proved the necessity of prevarication through the law of keeping the reverence of Muslim as well as the other reasons and laws. He differentiates between prevarication and dissimulation since some parts of hadiths have issued for dissimulation and not for prevarication. Majlesi considers the degrees of the people’s understanding in prevarication. In his opinion recognition of prevarication’s hadith through documentary evidence refers to the narrations of the former Imam and the presence of the ordinary narrator as the audience of Imam. He considers content evidence as follows: giving order to be silent, analogy in hadith and contrast of hadith with frequent News, ambiguity in hadith, generalization in speech, disarrangement and confusion of texts, negated questioning, evidence of similarity with ordinary people and agreement with their opinions. Majlesi deems interlocutor and necessity as two mandatory conditions for prevarication.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
محمدتقی مجلسی, تقیه, اتقا, راوی عامی, تعارض حدیث, قراین سندی و محتوایی حدیث
نویسندگان مقاله
محمدعلی مهدوی راد |
دانشگاه تهران، پردیس قم
محمد هادی امین ناجی |
دانشگاه قم
نشانی اینترنتی
https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111050_c7d828547ffa806a3df604be2ccffd4e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات