این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
دانش حسابداری مالی
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱۶۹-۱۸۷
عنوان فارسی
بررسی تجربی نظریههای نمایندگی و ذینفعان در تبیین رابطه بین عملکرد کارکنان و نگهداشت وجه نقد شرکت
چکیده فارسی مقاله
هدف: استدلال نظریه نمایندگی این مسئله را فرض قرار میدهد که شرکت هایی که کارکنانشان عملکرد بهتری دارند، در اداره شرکت با مسائل نمایندگی کمتری مواجه هستند و وجه نقد کمتری نگهداری میکنند. بالعکس، استدلال نظریه ذینفعان این مسئله را فرض قرار میدهد که شرکت هایی که کارکنانشان عملکرد بهتری دارند، وجه نقد بیشتری نگهداری میکنند، چرا که مدیران برای ایجاد انگیزه و تأمین نیازهای کارکنان است به میزان بیشتری از وجه نقد نیاز دارند. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه عملکرد کارکنان بر میزان نگهداشت وجه نقد شرکت، با توجه به نظریههای نمایندگی و ذینفعان است. روش: این تحقیق از منظر فرآیند اجرا (نوع دادهها) یک پژوهش کمی، از منظر نتیجه اجرای آن یک پژوهش کاربردی، از منظر هدف اجرا یک پژوهش تحلیلی به روش همبستگی، از منظر منطق اجرا یک پژوهش قیاسی- استقرایی و از منظر بعد زمانی، یک پژوهش طولی (پس رویدادی) است. برای آزمون فرضیه پژوهش از اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1391 تا 1397 استفاده شده است، به طوری که پس از اعمال محدودیتهای موردنظر در این پژوهش، نمونه نهایی متشکل از 168 شرکت انتخاب گردید. پس از اندازهگیری متغیرهای پژوهش از تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره و تکنیکهای آماری دادههای تلفیقی و کنترل اثرات ثابت در سطح صنعت و سال و همچنین کنترل اثرات شرکت، برای آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شد. یافته ها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مطابق با نظریه ذینفعان بین عملکرد کارکنان و میزان نگهداشت وجه نقد شرکت رابطه مثبت وجود دارد. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل تکمیلی با استفاده از رویکرد 2SLS حاکی از آن است که این نتیجه مطابق با یافته اصلی پژوهش است. نتیجه گیری: بر اساس نظریه ذینفعان شرکتها برای تأمین خواستههای کارکنانی که عملکرد بهتری دارند باید وجه نقد بیشتری را نگهداری کنند. دانش افزایی: این پژوهش میتواند به گسترش مبانی نظری محدود موجود در زمینه عملکرد کارکنان کمک کند و دیدگاهی جدید را به ادبیات ویژگیهای کارکنان و روابط مدیریت با کارکنان، اضافه میکند و این گسترش میتواند خدماتی جهت کاربردیتر کردن قوانین و مقررات نیروی کار ارائه نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عملکرد کارکنان، نگهداشت وجه نقد، نظریه نمایندگی، نظریه ذینفعان،
عنوان انگلیسی
Empirical Study of Agency and Stakeholder Theories in Explaining The Relationship between Employee Performance and Corporate Cash Holdings
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: The agency theory argument assumes that companies whose employees perform better face fewer agency issues and retain less cash. Conversely, the stakeholder theory argument assumes that companies with better employees retain more cash with better performance, because managers need more cash to motivate and meet employee needs. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between employee performance and the amount of corporate cash holdings, according to the agency and stakeholders theories. Methods: This research is a quantitative research from the perspective of implementation process (data type), an applied research from the perspective of its implementation, an analytical research from the perspective of correlational research, a deductive-inductive research from the perspective of implementation logic and a temporal dimension , Is a longitudinal (post-event) research. To test the research hypothesis, the financial information of companies listed on the Tehran Stock Exchange between 2012 and 2018 has been used, so that after applying the restrictions in this study, the final sample consisting of 168 companies was selected. After measuring the research variables, multivariate linear regression analysis and statistical techniques of panel data and control of fixed effects at the industry and year level were used to test the research hypotheses. The hypothesis was also tested using Eviews econometric software and statistical techniques of integrated data. Results: The research findings indicate that according to the stakeholder theory, there is a positive relationship between employee performance and the corporate cash holdings. Also, the results of the supplementary analysis using the 2SLS approach indicate that this result is consistent with the main findings of the research. Conclusion:According to stakeholder theory, companies need to maintain more cash to meet the demands of better performing employees. Contribution: This research can help to expand the existing limited theoretical foundations in the field of employee performance and add a new perspective to the literature on employee characteristics and management relationships with employees, and this expansion can provide services to make labor laws and regulations more applicable.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عملکرد کارکنان, نگهداشت وجه نقد, نظریه نمایندگی, نظریه ذینفعان
نویسندگان مقاله
محمد غلامرضاپور |
دانشآموخته کارشناسی ارشد حسابداری، حسابرس موسسه بهداد حساب آریا
سید پوریا کاظمی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه مازندران
نرجس امیرنیا |
دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابرسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر گز
روح اله عرب |
استادیار گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی گلستان، گرگان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_2593_4096ad4da4f3ebc815e8a37cd37ef088.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات