این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری مالی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱-۲۳

عنوان فارسی استفاده از استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی در برنامه آموزشی دانشجویان رشته حسابداری در ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: در این تحقیق میزان دانش دانشجویان رشته حسابداری کشور در خصوص استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS)، ضرورت کسب شناخت، استراتژی‌ها و روش‌های تدریس استانداردهای مذکور و نیز میزان مجهز بودن سیستم آموزشی کشور نسبت به آموزش آن‌ها از دیدگاه دانشجویان فوق‌الذکر، بررسی شده است. روش: این تحقیق کاربردی و از لحاظ گردآوردی داده‌ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مورد نظر، دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاه‌های کشور است. اطلاعات لازم جهت دستیابی به پاسخ سؤالات پژوهش، از طریق جمع آوری 179 پرسشنامه (کتبی و اینترنتی) در سال 1398 جمع‌آوری شد. یافته‌ها: اکثر دانشجویان حسابداری نسبت به IFRS شناخت دارند. به اعتقاد اکثر پاسخ‌دهندگان این استاندارد‌ها می‌بایست به‌صورت اجباری در برنامه درسی دانشجویان قرار گیرد. اکثر دانشجویان تمایل بیشتری به روش تدریس IFRS به‌صورت هم‌زمان با استانداردهای ملی و همچنین برگزاری کارگاه به همراه حل مسائل واقعی دارند. اکثر پاسخ‌دهندگان سیستم آموزشی کشور را فاقد آمادگی لازم برای آموزش این استاندارد‌ها می‌دانند. نتیجه‌گیری: هنوز دانشگاه‌ها برای گنجاندن IFRS در برنامه درسی دانشجویان آمادگی لازم را ندارند و برای به‌کارگیری موفق آن‌ها باید به کمبود کتب، منابع مناسب و امکانات مورد نیاز و همچنین کمبود نیروی حرفه‌ای باتجربه و دانش، توجه شود. دانش افزایی: یکی از موانع پیاده‌سازی IFRS در ایران، فقدان نیروی انسانی متخصص در این زمینه می‌باشد. لذا در این تحقیق بحث ضرورت آموزش استانداردهای بین‌المللی و گنجاندن آن در برنامه درسی دانشجویان مدنظر قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی، آموزش، برنامه درسی،

عنوان انگلیسی Implementation of International Financial Reporting Standards (IFRS) in the Accounting Curriculum in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: In this study the knowledge of accounting students in IFRS , The necessity of gaining recognition , strategies, teaching methods of IFRS & amount of equipment of education system for teaching IFRS in Iran has been investigated. Method: The applied research is a descriptive survey in terms of data collection. The statistical population is graduate students of accounting in the country's universities. The Data were gatherd from 179 questionaries in year 2019. Results: Most accounting students are familiar with IFRS. The majority of respondents believe that these standards should be made compulsory in the university curriculum. Most of the students are more willing to learn IFRS at the same time with national standards, as well as holding workshops with real problems. Most respondents consider the country's education system unprepared to teach these standards. Conclusion: Universities are not yet ready to include IFRS in the student curriculum. To use IFRS successfully education system must pay attention to the lack of books, appropriate resources and facilities, as well as the lack of experienced professionals teachers and knowledge. Contribution: One of the obstacles to the implementation of IFRS in Iran is the lack of specialized manpower in this field. Therefore, in this research, the discussion of the necessity of teaching international standards and including it in the students' curriculum has been considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی, آموزش, برنامه درسی

نویسندگان مقاله اعظم ولی زاده لاریجانی |
استادیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی واقتصادی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران.

علی رحمانی |
استاد گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی واقتصادی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران.

ملینا بختیاری |
کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_2313_df15dd26a9313b2d997b2ae06f983201.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات