این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
دانش حسابداری مالی
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱۲۷-۱۵۳
عنوان فارسی
بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی و ساختاری مدیریت بر نحوه ایفای مسئولیت های اجتماعی شرکت ها: با تأکید بر مدل های دادهکاوی و تحلیل پوششی داده ها
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مجموعهای از ویژگیهای شخصیتی(شامل: کوتهبینی، خوشبینی و محافظهکاری) و ساختاری مدیریت(شامل: استقلال هیئت مدیره، تنوع جنسیتی، ثبات و توانایی مدیریت) بر نحوه ایفای مسئولیتهای اجتماعی شرکتها بوده است. روش: به منظور دستیابی به هدف پژوهش، دادههای 155شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در دوره زمانی سالهای 1386 تا 1397جمعآوری و سپس با استفاده از روشهای آماری همچون مدل رگرسیونی مبتنی بر دادههای پانلی و روشهای دادهکاوی(شبکههای عصبی و درخت تصمیم) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. یافتهها: مجموع نتایج دو روش فوق بیانگر آن است که، تنها تعداد محدودی از ویژگیهای مدیریت تاثیرگذاری معناداری بر ایفای مسئولیتهای اجتماعی شرکتها داشته است. نتیجهگیری: یافتههای روشهای رگرسیونی پژوهش نشان داد که تنها متغیرهای خوشبینی و کوتهبینی از ویژگیهای شخصیتی مدیران و ثبات مدیریت و استقلال هیئت مدیره از ویژگیهای ساختاری مدیریت تاثیری معنادار بر ایفای مسئولیتهای اجتماعی داشته است. این در حالی است که مقایسه نتایج روشهای رگرسیونی و مدلهای دادهکاوی نشان داد که تنها متغیر خوشبینی و کوتهبینی مدیریت، در هردو روش، تاثیری معنادار بر ایفای مسئولیتهای اجتماعی شرکتها داشته است. این نتایج بیانگر آن است که ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتها تحت تاثیر عوامل دیگری غیر از ویژگیهای مدیریت، نظیر قوانین و مقررات و یا سازوکارهای نظام راهبری شرکتی، قرار گرفته است. دانشافزایی: در این پژوهش برای نخستین بار بهصورت جامع جنبههای گوناگون ویژگیهای مدیریت(شخصیتی و ساختاری) با نحوه ایفای مسئولیت اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفته داده است. همچنین استفاده از رویکرد دادهکاوی علاوه بر رویکرد رگرسیونی در بررسی ارتباط بین ویژگیهای مدیران و ایفای مسئولیت اجتماعی، نیز از نوآوریهای این پژوهش است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مسئولیتهای اجتماعی شرکت ها، مدل های داده کاوی، ویژگی های مدیریت،
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of Personality and Structural Characteristics of Management on Corporates Social Responsibilities: Emphasis on Data Mining Models and Data Envelopment Analysis (DEA)
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: The purpose of this study is to survey the effect of a set of personality characteristics (including: myopia, optimism and conservatism) and management structure (including: board independence, gender diversity, entrenchment and management ability) on corporate social responsibilities. Method: In order to achieve the purpose of the study, a sample of 155 companies listed on the Tehran Stock Exchange, in the period from 2007 to 2018, using statistical methods such as regression model based on panel data and data mining methods (Neural networks and decision tree), was analyzed. Results: The results of the two methods showed that only a limited number of management characteristics have had a significant impact on the corporate social responsibilities. Conclusion: The findings of regression research methods showed that only optimism and myopia of managers' personality features and management entrenchment and board independence from structural management characteristics had a significant effect on corporate social responsibilities. However, a comparison of the results of regression methods and data mining models showed that only the optimism and managerial myopia in both methods had a significant effect on corporate social responsibilities. These results indicate that the corporate social responsibilities have been influenced by factors other than management characteristics, such as rules and regulations or the mechanisms of corporate governance. Contribution: In this study, for the first time, comprehensively, various aspects of management characteristics (personality and structural) with the corporate social responsibilities have been evaluated. In addition to regression approach, the use of data mining approach in the examining the relationship between managers' characteristics and corporate social responsibilities is also one of the contributions of this research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مسئولیتهای اجتماعی شرکت ها, مدل های داده کاوی, ویژگی های مدیریت
نویسندگان مقاله
محسن لطفی |
گروه حسابداری، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.
کریم قادرزاده |
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، سقز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_2317_30d16fb5376db736c1aab8a5b20cc5f4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات