این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
دانش کشاورزی و تولید پایدار
، جلد ۳۰، شماره ۳، صفحات ۲۵۳-۲۶۶
عنوان فارسی
شناسایی و دسته بندی عوامل موثر بر رونق تجارت الکترونیک برای محصولات کشاورزی با تاکید پایداری کشاورزی
چکیده فارسی مقاله
چکیده اهداف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر رونق تجارت الکترونیک برای محصولات کشاورزی در محیط تجارت جهانی با تاکید بر پایداری کشاورزی انجام پذیرفت. بدین منظور با استفاده از تجمیع شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به شناسایی و دسته بندی عوامل موثر بر رونق تجارت الکترونیک برای محصولات کشاورزی در سال 1397-98 پرداخته است. مواد و روشها: جامعه آماری پژوهش حاضر، شرکتها و متخصصین فعال در تجارت الکترونیک بودند، که از 236 شرکت شناسایی شده 94 مورد با استفاده از فرمول کوکران به دست آمد و نمونهها به صورت کاملا تصادفی اطلاعات جمعآوری گردید. جهت جمعآوری داده از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در این تحقیق از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن استفاده گردیده است. یافتهها: در این تحقیق روایی سوالات پرسشنامه توسط متخصصان حوزه بررسی و جهت آگاهی از پایایی پرسشنامه از تکنیک آلفای کرونباخ استفاده شد که به میزان 82/. مورد تأیید قرار گرفت. در این تحقیق عوامل موثر بر تجارت الکترونیکی با روش تحلیل عاملی اکتشافی شناسایی شد که جنبههای مختلف اقتصادی، سیاسی، آموزشی، ویژگیهای محصول، زیست محیطی، زیرساختی و امنیتی و بازاریابی شامل میشد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد، مجموع عوامل موثر بر تجارت الکترونیکی که شامل 25 عامل بود در هشت گروه قابل دسته بندی است و آزمون فریدمن نیز ترتیب آنها را نشان داد که به ترتیب که به ترتیب شامل عوامل موثر اقتصادی، سیاسی، آموزشی، ویژگیهای محصول، زیست محیطی، زیرساختی و امنیتی و بازاریابی میباشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کشاورزی پایدار، تجارت الکترونیک، محصولات کشاورزی، تحلیل عاملی اکتشافی،
عنوان انگلیسی
Identifying and categorizing factors affecting e-commerce boom for agricultural products with emphasis on agricultural sustainability
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background and Objective: The purpose of this study was to identify the factors affecting the e-commerce boom for agricultural products in the world trade environment with an emphasis on agricultural sustainability. Agricultural products paid in 2018-19. Materials and Methods: The statistical population of the study consisted of companies and experts in e-commerce, from 236 identified companies 94 cases were obtained using Cochran formula and the samples were completely randomly collected. A researcher-made questionnaire was used to collect data. In order to analyze the data, exploratory factor analysis and Friedman test were used. Resykts: The validity of the questionnaire was used by experts in the field and Cronbach's alpha coefficient of 0.82 was used to determine the reliability of the questionnaire. It was confirmed. In this study, the factors affecting e-comerce were identified by exploratory factor analysis, which included various aspects, economic, political, educational, product features, environmental, infrastructure and security, and marketing. Conclusion: The results showed that total factors affecting e-commerce comprised of 25 factors can be classified into eight groups and Friedman test showed that they included economic, political, educational, and attributes, respectively. Product, environment, infrastructure and security and marketing.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کشاورزی پایدار, تجارت الکترونیک, محصولات کشاورزی, تحلیل عاملی اکتشافی
نویسندگان مقاله
شهروز خرمی |
'گروه اقتصاد کشاورزی کرج
حسین راحلی |
گروه توسعه و ترویج کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز
دنیا بایزید |
گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه ساری ، ایران
نشانی اینترنتی
https://sustainagriculture.tabrizu.ac.ir/article_11448_25ad0c48a52a1da74be8a90bf1d2ed84.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات