این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رهیافت، جلد ۳۱، شماره ۸۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی شناسایی و بررسی عوامل موثر در مدل ارزشگذاری ایده‌های نوآورانه در مراکز دانش‌محور با تاکید بر مراکز دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده فارسی مقاله مراکز دانش بنیان در عمل بستر توسعه واحدهای اقتصادی و مهم‌ترین ابزار توسعه فناوری اقتصاد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به حساب می‌آیند.هدف این مقاله شناسایی عوامل موثر در مدل ارزشگذاری ایده‌های توآورانه و سنجش آنها بوده است تا بتوان از این طریق ایده‌های مطرح شده را به درستی ارزیابی و ارزشگذاری نمود. لذا این تحقیق با روش توصیفی - تحلیلی انجام شده و جامعه آماری آن شامل دانشگاهیان و نخبگان، مدیران و برنامه‌ریزان مراکز دانش محور و صاحبان و کارشناسان این مراکز بودند که از بین این گروه‌ها 333 نفر بعنوان نمونه مورد مطالعه با روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک متناسب با حجم در این پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند. برای سنجش اعتبار و روایی ابعاد و مولفه‌ها از نظرات خبرگان و کارشناسان و همچنین آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج سنجش آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه برابر با 90 درصد قابلیت اطمینان در مرحله اول پیش آزمون و 97 درصد در مرحله نهایی بوده است. نتایج مطالعه نشان داده است که مدل ارزشگذاری ایده‌های نوآورانه دارای 5 مولفه اصلی(ویژگی های ایده، ویژگی های افراد ایده پرداز و نوآور، عوامل درون و برون سازمانی، ساختار سازمانی و محیط فراملی و جهانی مراکز دانش محور) است که هر یک از این مولفه‌ها ضمن ارتباط با یکدیگر دارای اهمیت و وزنی مشخص یا به عبارت دیگر رتبه خاص خود در مدل تبیینی هستند. در این پژوهش به منظور رتبه‌بندی مناسب و دقیق هر یک از مولفه‌های پژوهش ابتدا از آزمون فریدمن و در صورت وجود تفاوت، با استفاده از آزمون ویلکاکسون مقایسه دو به دوی مولفه ها انجام شد و در نهایت مولفه‌های تحقیق رتبه بندی شدند. نتایج نشان داده که مولفه ویژگی های ایده شامل وجود تقاضا برای ایده، وجود بازار مناسب برای ایده، وجود رقبا ایده‌های رقیب و مشابه و سهولت بهره برداری از ایده و فرایند تبدیل ایده به محصول قابل ارائه در بازار دارای بالاترین وزن و رتبه را در سازه الگویی ارزشگذاری ایده‌های نوآورانه در مراکز دانش محور را دارد. در اولویت‌های بعدی مولفه هایی نظیر ویژگی های ایده پردازان، عوامل درون و برون سازمانی و ویژگی های ساختار سازمانی و محیط فراملی و جهانی مراکز دانش محور بطور کلی در قالب 61 ایتم بعنوان شاخص‌های ارزشگذاری ایده‌های نوآورانه شناسایی و رتبه بندی شدند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشگذاری ایده، دانش بنیان، نوآورانه، مدیریت، دانش محور،

عنوان انگلیسی Identifying and examining the effective factors in the evaluation model of innovative ideas in knowledge-based centers with emphasis on knowledge-based centers of Islamic Azad University
چکیده انگلیسی مقاله In practice, knowledge-based centers provide a platform for the development of small and medium-sized economic units through entrepreneurs, which are the most important tools for the development of economic technology in many developing countries. The purpose of this article is to identify the evaluation model of interactive ideas and measure them so that the ideas can be properly evaluated and valued and the owners of ideas and knowledge-based centers to be aware of the intellectual value and ideas produced. Therefore, this research was conducted by descriptive-analytical method and its statistical population included academics and elites, managers and planners of knowledge-based centers and owners and experts of these centers. Experts and experts, as well as Cronbach's alpha, have been used to assess the validity of the dimensions and components. The results of Cronbach's alpha for the whole questionnaire were equal to 90% reliability in the first stage of the pre-test and 97% in the final stage. The results of the study show that the evaluation model of innovative ideas has 5 main components (idea characteristics, characteristics of idea makers and innovators, internal and external organizational factors, organizational structure and transnational and global environment of knowledge-based centers), each of which The components have a certain importance and weight while relating to each other, or in other words, their special rank in the explanatory model. In this study, in order to properly and accurately rank each of the research components, first the Friedman test and if there is a difference, using Wilcoxon test, a two-to-two comparison of the components was performed and finally the research components were ranked. The results show that the components of the idea of the idea include the existence of demand for the idea, the existence of a suitable market for the idea, the existence of competitors and competing and similar ideas and the ease of exploiting the idea and the process of turning the idea into a marketable product with the highest weight and rank. It is a model structure for valuing innovative ideas in knowledge-based centers. With this description, in the next priorities, components such as the characteristics of idea makers, internal and external factors and the characteristics of organizational structure and transnational and global environment of knowledge-based centers in general in the form of 61 items as indicators for evaluating innovative ideas in this research are identified and ranked.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارزشگذاری ایده, دانش بنیان, نوآورانه, مدیریت, دانش محور

نویسندگان مقاله محسن سلیمی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات - تهران- ایران

رضا رادفر |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات- تهران تهران

سلیمان ایرانزاده |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- تبریز- ایران

هاشم نیکو مرام |
استاد حسابداری دانشگاه آزاد تهران


نشانی اینترنتی https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13951_5e5d6a3c0569f8004be1c15afc70b36c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات