این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۴۹-۵۸
عنوان فارسی
اثربخشی درمان فراتشخیصی بر تنظیم هیجان و کفایت هیجان در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
چکیدهمقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی، یکی از انواع اختلات اضطرابی است. تحقیقات اخیر نشان داده است که نارسایی در تنظیم هیجان مکانیسم زیربنایی اختلال های خلقی و اضطرابی میباشد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان است.روش: طرح مطالعه حاضرکاربندی تصادفی کنترل شده بود. 24 نفر از شرکت کنندگان واجد شرایط ملاک های ورود با روش نمونه گیری در ددسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده این پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجانها (DRES)، پرسشنامه هراس اجتماعی (SPIN) بود. پس از جمع آوری اطلاعات تحلیل آماری با روش اندازه گیری مکرر توسط نرم افزارSPSS-24 انجام شد.یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اجرای درمان فراتشخیصی میتواند علائم هیجان محور را در افراد مبتلاء به اضطراب اجتماعی بهبود بخشد. درمان فراتشخیصی 8/59 درصد از واریانس تغییرات پس آزمون نسبت به پیش آزمون را تبیین کرد. بنابراین استفاده از این پروتکل یکپارچه نگر موجب بهبود کفایت هیجانی و تنظیم هیجان در دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شد(0.05 >P).نتیجه گیری: با توجه به نتایج میتوان گفت که درمان فراتشخیصی موجب کاهش اضطراب اجتماعی، بهبود کفایت و تنظیم هیجان دانشجویان میشود و می تواند آنرا روش مناسبی برای دانشجویان با اضطراب اجتماعی و مشکلات هیجانی تلقی کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلمات کلیدی اضطراب اجتماعی، درمان فراتشخیصی، تنظیم هیجان، کفایت هیجان،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Transdiagnostic Treatment on the Emotion Regulation and Emotion Adequacy of Students with Social Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
AbstractIntroduction: Social anxiety disorder is a type of anxiety disorder. Recent research has shown that difficulty in emotion regulation is the underlying mechanism of anxiety and mood disorders. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of transdiagnostic treatment on the social anxiety of students.Method: The study design was a randomized controlled trial. A sample of 24 participants was selected with inclusion/exclusion criteria by the available sampling method and randomly divided into experimental and control groups. The study instruments were the Cognitive Regulation Questionnaire (CERQ), Difficulties in Emotion Regulation Scale (DRES), and Social Phobia Inventory (SPIN). After data collection, statistical a repeated-measures analysis was performed by SPSS-24 software.Results: The study results showed that the transdiagnostic treatment can improve emotion-based symptoms in people with social anxiety. Transdiagnostic treatment could explain 59.8% of the variance of post-test changes compared to the pre-test. Therefore, the use of this unified protocol improved emotional adequacy and emotion regulation in students with social anxiety at Kermanshah University of Medical Sciences (p> 0.05).Conclusion: It could be concluded that transdiagnostic treatment reduces social anxiety, improves adequacy, and regulates emotion in students and can be considered a helpful method for students with social anxiety and emotional problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کلمات کلیدی اضطراب اجتماعی, درمان فراتشخیصی, تنظیم هیجان, کفایت هیجان
نویسندگان مقاله
زهرا السادات مهدیون |
دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
علی اکبر فروغی |
استادیار ،گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، کرمانشاه، ایران
حمزه احمدیان |
استادیار، گروه روان شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
مریم اکبری |
استادیار، گروه روان شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
نشانی اینترنتی
https://jcp.semnan.ac.ir/article_6285_d9acf5077fcd89c0667b51517f8f5249.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات