این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۱-۵۲
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و درمان ذهنآگاهی بر تحمل پریشانی و افکار خودکشی در نوجوانان دارای افکار خودکشی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و درمان ذهنآگاهی بر تحمل پریشانی و افکار خودکشی در نوجوانان دارای افکار خودکشی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان نوجوان شهر ساوجبلاغ در سال 1398 بودند که از میان آنها تعداد 60 نفر داوطلب واجد شرایط براساس خط برش مقیاس افکار خودکشی بک (1979) و مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) وارد مطالعه شدند و در دو گروه آزمایش درمان شناختی رفتاری و ذهنآگاهی و یک گروه گواه بهصورت تصادفی تقسیم شدند به طوری که در هر گروه 20 نفر قرار گرفتند. آزمودنیها برای پیش آزمون و پس آزمون به مقیاس افکار خودکشی بک (1979) و مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) پاسخ دادند. 6 جلسه درمان شناختی رفتاری براساس پروتکل مداخلهای لیهی (2017) و 6 جلسه درمان ذهنآگاهی براساس پروتکل مداخلهای بوردیک (2014) هر کدام به مدت زمان هر جلسه 90 دقیقه برای 2 گروه آزمایش برگزار شد. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه-گیری مکرر، نرم افزار SPSS و آزمون تعقیبی بن فرونی استفاده شد. یافتهها: تحلیل آماری نشان داد که درمان شناختی- رفتاری و ذهنآگاهی به افزایش معنادار تحمل پریشانی (044/0=P) و کاهش معنادار افکار خودکشی (001/0>P) در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است. نتیجهگیری: بنابر یافتههای پژوهش، میتوان برای بهیود افکار خودکشی و افزایش تحمل پریشانی نوجوان دارای افکار خودکشی، از درمان شناختی- رفتاری و ذهنآگاهی سود جست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
افکار خودکشی، تحمل پریشانی، درمان شناختی- رفتاری، ذهنآگاهی، نوجوانی،
عنوان انگلیسی
Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness treatment on distress tolerance and suicidal ideation in adolescents with suicidal thoughts
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study aimed to compare the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness treatment on distress tolerance and suicidal ideation in adolescents with suicidal thoughts. Method: The method of the study was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study included all adolescent students in Savojbolagh in 2019, among whom 60 eligible volunteers were included in the study based on the cut off of Beck Scale for Suicide Ideation (1979) and Distress Tolerance Scale by Simons & Gaher (2005) and were randomly divided into two experimental groups of cognitive-behavioral therapy and mindfulness and a control group so that there were 20 people in each group. Subjects answered Beck Scale for Suicide Ideation (1979) and Distress Tolerance Scale by Simons & Gaher (2005) for pretest and posttest. 6 sessions of cognitive-behavioral therapy based on Leahy intervention protocol (2017) and 6 sessions of mindfulness therapy based on Burdick intervention protocol (2014) were held for 90 minutes each for 2 experimental groups. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance, SPSS software and Bonferroni post hoc test.Results: Statistical analysis showed that cognitive-behavioral therapy and mindfulness significantly increased distress tolerance (P=0.044) and significantly reduced suicidal ideation (P< 0.001) in the experimental group compared to the control group.Conclusion: According to the research findings, cognitive-behavioral therapy and mindfulness can be used to improve suicidal ideation and increase the distress tolerance of adolescents with suicidal ideation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
افکار خودکشی, تحمل پریشانی, درمان شناختی- رفتاری, ذهنآگاهی, نوجوانی
نویسندگان مقاله
زینب بابایی |
گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کزج، ایران
محسن منصوبی فر |
گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
مهرداد ثابت |
گروه روانشناسی، واحدرودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
محمود برجعلی |
گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی ، کرج، ایران
مریم مشایخ |
گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
نشانی اینترنتی
https://jcp.semnan.ac.ir/article_7109_493bc0f6013c7aa412cd52f147a89471.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات