این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۳۳-۱۴۶

عنوان فارسی نقش میانجیگر سبک‌های مقابله با کرونا و استرس ادراک‌شده در رابطه بین حمایت اجتماعی و پرخاشگری در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر سبک‌های مقابله با کرونا و استرس ادراک‌شده در رابطه بین حمایت اجتماعی و پرخاشگری در نوجوانان انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران بود که در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 مشغول تحصیل بودند. حجم نمونه با روش نمونه‌گیری داوطلبانه 352 نفر را شامل می‌شد و از پرسشنامه‌های سبک مقابله با کرونا، حمایت اجتماعی، مقیاس پرخاشگری نوجوانان و مقیاس استرس ادارک شده استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش آمار توصیفی و تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS و SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: اثر حمایت اجتماعی بر پرخاشگری با ضرایب بتای 26/- معنی دار است. اثر استرس اداراک شده بر پرخاشگری با ضریب بتای30/ معنی دار است. اثر سبک های مقابله ای بر پرخاشگری با ضریب بتا 22/ معنی دار است. اثر غیرمستقیم حمایت اجتماعی بر پرخاشگری به واسطه سبک‌های مقابله با کرونا و استرس ادراک‌شده با ضریب بتای -/17 معنی دار است. نتیجه‌گیری: حمایت اجتماعی، سبک‌های مقابله با کرونا و استرس ادراک‌شده بر پرخاشگری اثر مستقیم و معناداری دارند. سبک‌های مقابله با کرونا و استرس ادراک‌شده رابطه بین حمایت اجتماعی و پرخاشگری را میانجی‌گری می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ویروس کرونا، حمایت اجتماعی ادراک شده، سبک های مقابله ای، پرخاشگری، استرس،

عنوان انگلیسی The mediating role of coronary coping styles and perceived stress in the relationship between social support and aggression in adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this study was to investigate the mediating role of corona coping styles and perceived stress in the relationship between social support and aggression in adolescents. Method: The present study is a correlation of structural equation modeling. The statistical population of the study included all high school students in Tehran who were studying in the first semester of the academic year 1399-1400. The sample size consisted of 352 people by voluntary sampling method and questionnaires of Corona coping style, social support, adolescent aggression scale and perceived stress scale were used. Data were analyzed using descriptive statistics and structural equation analysis using AMOS and SPSS software. Results: The effect of social support on aggression with beta coefficients of -/26 is significant. The effect of perceived stress on aggression is significant with a beta of /30. The effect of coping styles on aggression with a beta coefficient of /22 is significant. The indirect effect of social support on aggression is significant due to coronary coping styles and perceived stress with a beta coefficient of -/17. Conclusion: Social support, coronation coping styles and perceived stress have a direct and significant effect on aggression. Corona coping styles and perceived stress mediate the relationship between social support and aggression.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ویروس کرونا, حمایت اجتماعی ادراک شده, سبک های مقابله ای, پرخاشگری, استرس

نویسندگان مقاله مژگان حاجیان |
کارشناسی ارشد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

فروغ نیکونژاد |
کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jcp.semnan.ac.ir/article_5090_1bc99274963b19b70ee93fee8c94e801.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات