این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۳۷-۴۸
عنوان فارسی
آزمون نظریه بین فردی خودکشی (IPTS) در دانشجویان ایرانی: نقش تعلق کام نایافته و سرباری ادراک شده در ایجاد تمایل و اقدام به خودکشی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: رفتار های خودکشی به عنوان یکی از معضلات بهداشت روان محسوب می شوند. نظریه بین فردی خودکشی توانسته است یک چشمانداز امیدوارکننده برای درک رفتار خودکشی ایجاد کند. از آنجاییکه که مدلهای رفتار خودکشی و مداخلات مربوطه برای همه گروههای فرهنگی یکسان نیست، این پژوهش با هدف پاسخ به این سؤال که آیا مدل بین فردی خودکشی در بافت فرهنگی ایران نیز از برازش کافی برخوردار است، انجام شد. روش: پژوهش حاضر بنیادی و از نظر شیوه گرداوری داده ها از نوع توصیفی- همبستگی بود که با استفاده از نمونه گیری دردسترس بر روی400 نفر از دانشجویان دانشگاه های مشهد با استفاده از مقیاس افکار خودکشی بک(BSSI)، نیازهای بین فردی خودکشی(INQ) در سال تحصیلی 98-97 اجرا و برای برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: نشان داد ضریب مسیر سرباری ادراک شده به افکار خودکشی 58/0 و معنادار است (05/0p < 32/13 t=) و ضریب مسیرتعلق کام نایافته 12/0 ومعنادار است (05/0>p، 65/2 t=). 78 درصد از واریانس نمرات اقدام به خودکشی از طریق دو متغیر سرباری ادراک شده، تعلق کام نایافته و افکار خودکشی41 درصد از واریانس نمرات افکار خودکشی از طریق سرباری ادراک شده و تعلق کام نایافته تبیین شده است. نتیجه گیری: مدل بین فردی خودکشی در جامعه ایرانی برازش دارد بنابراین می توان از این مدل در موقعیت های بالینی و درمانی در جهت ارزیابی فاکتورهای خطر خودکشی و سنجش تمابل به خودکشی افراد در جهت غربالگری و تشخیص افراد در معرض خطر استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot،نظریه بین فردی خودکشی، &،quot، &،quot، تعلق کام نایافته، &،quot، &،quot،سرباری ادراک شده، &،quot، &،quot،تمایل به خودکشی، &،quot،،
عنوان انگلیسی
Test of the Interpersonal Suicide Theory (IPTS) on Iranian Students: the role of thwarted belongingness and perceived burdensomness on Suicidal Desire and suicidal attempt
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Suicidal behaviors are considered as one of the mental health problems .The interpersonal theory of suicide has provided a promising perspective for understanding suicide behavior.Since the patterns of suicidal behavior and related interventions are not the same for all cultural groups, this study aimed to answer the question of whether the interpersonal model of suicide is also fited in Iranian cultural context. Method: The purpose of this study was descriptive-correlational in terms of the purpose of fundamental research and in terms of data collection method which was done on 400 students of Mashhad University using Beck Suicide Thought Scale (BSSI). Interpersonal Suicide Needs (INQ) was administered in the 2016-2017 academic year and path analysis were used to analyze the data. Results: Data analysis showed that the perceived burdensomeness coefficient to suicidal thoughts was 0.58, also significant by the t-test (p < 0.05, t = 13.32) and the coefficient of thwarted belongingness path coefficient was 0.12. And is statistically significant (t = 2.65, p < 0.05). 78% of the variance in suicide attempt scores was explained by two exogenous variables and one mediator variable namely perceived overburden, unaccompanied suicide and suicidal thoughts; 41% of the variance in suicidal thoughts scores through perceived overload and unaccompanied suicidal ideation. Conclusion: The interpersonal model of suicide in Iranian society is well matched .so it can be used in clinical and therapeutic settings to assess suicide risk factors and suicidal tendency in individuals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot,نظریه بین فردی خودکشی, &,quot, &,quot, تعلق کام نایافته, &,quot, &,quot,سرباری ادراک شده, &,quot, &,quot,تمایل به خودکشی, &,quot
نویسندگان مقاله
زهرا علیزاده بیرجندی |
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
مسعود جان بزرگی |
استاد، گروه روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
سید کاظم رسول زاده طباطبایی |
استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
علی فتحی آشتیانی |
استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jcp.semnan.ac.ir/article_4817_3a6d50c8c4a86108fee22f8dceb1b49a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات